Noua rută feroviară de mare viteză ar fi un simbol puternic al legăturilor politice dintre Moscova și Beijing, care fac ca reprezentanții celor două țări să voteze deseori împreună în Consiliul de Securitate al ONU.
Aceste legături s-au întărit în ultima perioadă, pe fondul criticilor occidentale la adresa președintelui rus Vladimir Putin, din cauza rolului Rusiei în conflictul din Ucraina.
Cele două părți au încheiat în această săptămână un memorandum de înțelegere, în timpul unei vizite a premierului chinez Li Keqiang la Moscova, în care partea chineză și-a exprimat interesul pentru construirea unei linii feroviare rapide între Moscova și Kazan, în regiunea Tatarstan, bogată în petrol, a relatat televiziunea chineză de stat.
Linia ferată, cu o lungime de 803 kilometri, ar fi primul tronson din ruta către Beijing.
Trenurile de pasageri circulă între Beijing și Moscova din 1954 și efectuează două curse pe săptămână.
China deține cea mai mare rețea feroviară de mare viteză din lume, construită de la zero în mai puțin de 10 ani și bazată pe tehnologie provenită de la companii străine, precum Alstom (Franța), Siemens (Germania) și Kawasaki Heavy Industries (Japonia).
Reputația Chinei a fost șifonată în urma unui accident din 2011 în care a fost implicat un tren de mare viteză, soldat cu moartea a cel puțin 40 de pasageri și rănirea altor câteva sute. În prezent, China vrea să exporte această tehnologie, construind deja rețele feroviare de acest tip în Turcia și Venezuela.