Mesajul dur al unui neurolog pentru părinții care își obligă copiii să scrie şi să citească de la vârste fragede: „Sunteți proști”
Tatiana Chernigovskaya, psiholog și neurolog rus, îi contrazice dur pe acei părinți care își obligă copiii să învețe să scrie și să citească de la vârste fragede, începând chiar de la 2 sau 3 ani. Astfel, micuții sunt puși să memoreze literele și cifrele, dar să le și scrie, atunci când ei ar trebui să facă alte activități specifice vârstei. „Sunteți proști”, le spunea ea acestora, oferind şi explicaţii pentru afirmaţiia sa.
Aceasta consideră că totul se face la momentul potrivit, fiind mai important pentru adulți să înțeleagă cum se utilizează resursele creierului celui mic și nu să încerce să pună cât mai multe informații în capul copilului.
„Este foarte important pentru copii să înceapă învățarea la timp. Problema principală a zilelor noastre este orgoliul părinților care se răsfrânge asupra copilului. Îmi spun unii părinți, mai mult lăudându-se: Am început să-l învăț pe fiul meu de 2 ani să citească”, iar eu răspund: „Ei bine, ești un prost!”. De ce trebuie să faci asta? Un copil de doi ani nu poate face asta, deoarece creierul lui nu este pregătit. Bineînțeles, dacă îl antrenezi și insiști asiduu – copilul va citi și poate chiar scrie în cele din urmă, dar cu ce sacrificii și cu ce eforturi pentru copil, mai ales când scopul învățării este altul. Învățăm copiii să citească de la 2 ani nu pentru că îi va ajuta la ceva, ci pentru că avem noi, ca părinți, nevoie de o validare din partea celorlalți că al nostru copil este deștept”, spune psihologul şi neurologul rus, citată de constantadeazi.ro.
„Părinții fac lucrul acesta pentru a se lăuda, din orgoliu. În realitate, fiecare lucru trebuie făcut la timpul lui, iar pentru ca creierul copilului să se dezvolte corect nu trebuie inundat cu informații pe care încă nu le poate asimila”, a declarat Tatiana Chernigovskaya.
Specialistul explică și cum trebuie antrenat și stimulat creierul copilului, astfel încât procesul de învățare să se facă în mod corect și armonios.
Potrivit acesteia, la vârste de 2 și 3 ani cea mai importantă atenție trebuie acordată abilității motorii fine, nu să se insiste pe scris și citit.
Un copil trebuie să modeleze plastilina, să decupeze cu un foarfece, să sorteze biluțe sau alte obiecte mici.
Aceste activități aparent banale sunt mult mai importante decât învățarea unui copil să citească de la vârste foarte mici.
„Dacă nu lucrăm cu el astfel de lucruri, atunci abilitățile sale motorii fine nu vor funcționa, iar mai târziu vom observa probleme de vorbire. Dacă nu dezvoltați abilitățile motorii fine ale copilului, să nu vă mai plângeți mai târziu că are probleme de dezvoltare mintală”, este concluzia neurologului rus.
FOTO main: Pixabay.com