Misterul prăbușirii zborului MH370 și cum au ajuns rămășițele aeronavei la mii de kilometri de locul căutărilor inițiale
Primele dovezi fizice ale epavei avionului Boeing 777 care opera pe cursa MH370 a Malaysia Airlines, pe ruta Kuala Lumpur-Beijing, au fost găsite pe țărmul insulei franceze Reunion, din Oceanul Indian, la peste 4.000 de kilometri de aria de căutare inițială a epavei – largul coastelor Australiei. Autoritățile franceze au recuperat o parte din aripa avionului, un element numit „flaperon”, precum și părți dintr-o ușă, din scaune sau din ferestre. Avionul malaezian s-a prăbușit pe 8 martie 2014, cu 239 de persoane la bord, undeva în largul Oceanului Indian.
Conform prim-ministrului malaezian Najib Razak, anchetatorii au stabilit „concludent” că resturile aparțin avionului Boeing 777 malaezian. La fel de sigură a fost și compania aeriană, care a confirmat într-un comunicat de presă că bucata de aripă aparține MH370.Totuși, procurorul francez care conduce ancheta, Serge Mackowiak, nu a fost la fel de tranșant, spunând doar că „există supoziții foarte puternice” că rămășițele provin de la MH370, conform Financial Times.
Oficialii de la Boeing au stabilit că trăsăturile tehnice ale rămășițelor găsite, cum ar fi culoarea sau structura articulațiilor, corespund cu ale unui aparat 777, așa cum era și MH370. Totuși, oficialii nu au prezentat o dovadă clară că rămășițele de Boeing 777 provin chiar de la zborul malaezian.
Filmul evenimentelor de la decolare la dispariție. Sursă grafic: CNN.
O sursă americană apropiată anchetei a declarat pentru CNN că experții francezi și americani care investighează cazul nu au găsit încă nimic care să lege fără dubiu bucățile găsite în Reunion cu zborul MH370. Există așteptări că această legătură va fi dovedită, însă deocamdată nu există o confirmare 100%, a mai spus sursa americană. Oficialii americani care participă la anchetă sunt de la National Transportation Safety Board, agenție federală independentă, sub coordonarea Congresului SUA, care se ocupă cu anchetarea accidentelor aviatice.
Analiza bucății de aripă va continua la un laborator specializat din Toulouse, Franța, însă oficialii francezi nu au putut preciza cât va dura până când vor apărea primele rezultate. „Într-o analiză criminalistică nu folosești procesul de eliminare, spunând, ei bine, asta sigur e o aripă. Trebuie să ai dovezi criminalistice, adică mostre de vopsea, de metal pentru a face legătura cu o aeronavă anume. Asta așteaptă ei și asta înțeleg ei când spun 100% concludent”, a explicat pentru CNN expertul în aviație David Soucie.
Doar 4 aeronave Boeing 777 au fost distruse în istorie, din 1994 când au intrat în folosință și nici unul nu a dispărut deasupra apei, astfel că șansele ca resturile să aparțină MH370 sunt ridicate. Este vorba despre zborul Malaysia Airlines MH17, doborât în Ucraina în 2014 de o rachetă BUK, unul al British Airways în 2008 și unul al Asiana în 2013, care au aterizat forțat la Londra, respectiv San Francisco și un aparat al Egyptair care a luat foc la sol, în Cairo, în 2011.
Analiza radarelor militare după dispariția avionului de pe radarele controlorilor de trafic aerian a arătat că aeronava MH370 și-a schimbat ruta către vest, de la direcția inițială nord-est de la Kuala Lumpur către Beijing, fără să mai existe comunicații cu piloții. Ulterior, analiza semnalelor de satelit a sugerat că aeronava a mers către sud și s-a presupus că a dispărut în Oceanul Indian, undeva în largul coastelor Australiei, atunci când a rămas fără combustibil, conform Financial Times.
Cum au ajuns rămășițele MH370 la 4.000 de kilometri de aria de căutare
Bucățile de avion găsite de anchetatori în Reunion se află la peste 4.000 de kilometri distanță de aria de căutare din largul coastelor Australiei, acolo unde echipajele de salvare și de investigații s-au concentrat după dispariția aeronavei.
Cea mai plauzibilă explicație ar fi cea a curenților oceanici, care au purtat resturile, în cele 17 luni de la dispariția aeronavei. Oceanografii au spus că dacă se confirmă că resturile găsite acum în Reunion aparțin MH370, ar însemna că este validă ipoteza că aeronava s-a prăbușit undeva în largul Oceanului Indian, la sud-vest de Australia, conform Financial Times.
Autoritățile australiene care continuă și în prezent căutările pe fundul Oceanului Indian, ale căror costuri se ridică în prezent la 100 de milioane de dolari, susțin că zona Reunion are legătură cu aria de căutare, care este de 120.000 de kilometri pătrați, chiar dacă se află la aproximativ 4.000 de kilometri de ea. În prezent, australienii caută pe fundul oceanului, la 2.000 de kilometri vest de coasta Australiei.
Zonele în care curenții oceanici ar fi putut duce resturile avionului. Sursa: The Guardian.
Australienii de la Joint Agency Coordination Centre (Jacc), care coordonează căutările MH370, arată că rămășițele aeronavei ar fi putut ajunge oriunde între aria de căutare și coastele Madagascarului. „Modelele de curenți ale Commonwealth Scientific and Industrial Research Organisation (CSIRO) arată că resturi din aria de căutare curentă ar fi putut să fie purtate în La Reunion, precum și în alte locații, ca parte a unei dispersări progresive a resturilor plutitoare, prin acțiunea curenților oceanici și a vântului”, conform JACC, citat de The Guardian.
Analiza curenților care ar fi putut transporta resturile MH370. Sursa: ATSB, autoritatea australiană de siguranță a Transporturilor.
Rudele pasagerilor dispăruți: Vrem să fim siguri 100%
Relativa discrepanță între siguranța autorităților malaeziene și reținerea celor franceze, cu privire la apartenența rămășițelor găsite în Reunion de zborul MH370, i-a stârnit pe reprezentanții familiilor pasagerilor dispăruți, cea mai mare parte chinezi.
„Nu vrem să auzim garanții de 99% de la diverse autorități, Avem nevoie de o confirmare 100%”, au declarat reprezentanții familiilor chineze, într-un comunicat de presă citat de CNN.
„Am rămas cumva confuz și, sincer, puțin furios și dezamăgit. Nu am auzit fapte. Nu am auzit lucrurile de bază. Nu am auzit nimic, așa că mă întreb dacă nu există o concluzie prestabilită și toată lumea se grăbește către final”, a spus indianul K.S. Narendran, a cărui soție a dispărut o dată cu aeronava, conform CNN.
„Nu cred asta. Nu cred. Sunt furios și cred că acest anunț este foarte iresponsabil”, a declarat și chinezul Xu Jinghong, a cărui mamă se afla la bordul MH370.
Teoriile conspirației: de la deturnarea către baza Diego Garcia, la arma spațială devastatoare
Din cauza misterului creat în jurul dispariției neelucidate atât de mult timp a zborului MH370, cât și a emoțiilor acumulate din cauza acestei tragedii rămase fără explicații, în spațiul public au apărut mai multe scenarii care încearcă să dea sens incidentului aviatic. Ele nu se bazează însă pe dovezi credibile sau se bazează, desigur, pe surse extrem de secrete.
Cele mai comune teorii ale conspirației cu privire zborul MH370 au fost adunate de The Independent și The Telegraph. Cea mai recentă este că autoritățile malaeziene au intrat în panică și au plantat resturile de avion în Reunion, după ce familiile victimelor au dat în judecată compania aeriană.
Cea mai pe larg dezbătută se referă la baza militară americano-britanică de pe insula Diego Garcia, din Oceanul Indian, care a fost pomenită și în scandalul închisorilor secrete ale CIA. Acest scenariu susține că avionul a fost deturnat de CIA pentru a intra în posesia unei persoane sau a unui obiect „foarte special” care se afla la bordul avionului. Teoria mai spune că avionul a fost aterizat pe insula Diego Garcia, unde a fost dezasamblat, ars sau aruncat în mare. Teoria se bazează pe ideea că unele telefoane ale pasagerilor ar mai fi sunat și după ora când avionul a dispărut de pe radare, dar și pe ideea că acasă la pilotul malaezian ar fi fost găsit un simulator de zbor care conținea planuri ale Oceanului Indian, acolo unde se află și insula Diego Garcia, și că simulatorul ar fi conținut și exerciții de aterizare pe piste scurte, așa cum sunt pe insule.
Un alt scenariu conspiraționist susține că Rusia se află în spatele dispariției avionului și că forțele speciale rusești l-ar fi deturnat către Kazahstan. Autorul ideii, un pilot, nu a putut explica de ce ar face Rusia una ca asta.
Un alt scenariu popular este că Boeingul 777 din Oceanul Indian și cel doborât în Ucraina, în iulie 2014, 4 luni după MH370, ar fi unul și același avion. Din nou, nu există o explicație pentru acest scenariu, alta decât o „operațiune murdară” a Mossadului.
O altă teorie a conspirației spune că avionul a fost deturnat de teroriști și că a fost doborât de autorități, iar o alta că a fost doborât din greșeală, în timpul unui exercițiu militar americano-thailandez.
Cea mai spectaculoasă teorie despre dispariția MH370 vorbește despre „arma spațială”. Despre „o forță absolut nouă, misterioasă și puternică, capabilă să preia avioane din zbor fără să lase în urmă nici cea mai mică dovadă”. „Dacă există o astfel de armă cu asemenea capabilități, cine o controlează are abilitatea să domine toate națiunile de pe Pământ cu o înfricoșătoare armă militară de o putere inimaginabilă”, a scris Mike Adams, un veteran al teoriilor conspirației. Teoria lui este dată peste cap de rămășițele găsite în Reunion, desigur, dacă nu intră în acțiune teoria cea mai recentă, aceea că bucățile de avion au fost plantate acolo.