Motivul pentru care Turcia a oprit o privatizare de aproape 6 miliarde de euro
KocHolding, cea mai mare corporație din Turcia, și compania UEM, deținută de fondul suveran pentru investiții din Malaezia, au câștigat împreună o licitație pentru dreptul de a opera pe 25 de ani cele mai utilizate autostrăzi și poduri din Turcia.
Câștigarea licitației de către Koc-UEM, în decembrie, a venit după ce în mai multe rânduri investitorii nu au reușit să facă rost de fondurile pe care le-au promis. Rolul UEM este de asemenea important, pentru că Turcia încearcă să atragă mai multe investiții din Asia, mai ales în infrastructură.
Erdogan a criticat în acest weeekend licitația pentru că nu a generat suficienți bani.
„Așteptăm mult mai mult. Am putea derula o ofertă publică inițială”, a spus Erdogan, afirmând că statul ar putea, de asemenea, diviza pachetul, care include 1.975 de kilometri de autostradă cu taxă și cele două poduri peste Bosfor.
Ministerul de Finanțe a anunțat, formal, decizia la sfârșitul săptămânii, invocând o decizie luată de Înaltul Consiliu pentru Privatizare, organism condus de premier.
Koc Holding și UEM, fiecare cu câte 40% din consorțiul care a câștigat licitația, nu au comentat, la fel și compania de investiții Gozde, care controlează restul de 20%.
Anularea licitației vine într-un moment destul de sensibil, întrucât Turcia intenționează să scoată la licitație în mai construcția și operarea unui aeroport în Istanbul, care ar trebui să fie printre cele mai mari din lume, precum și alte proiecte ambițioase.
Bancherii estimează că Turcia are nevoie în următoarele decenii de investiții de sute de miliarde de dolari în drumuri, porturi și aeroporturi, sectorul energetic și altele.