Avioane NATO au decolat spre patru zone diferite, marți și miercuri, pentru misiuni de interceptare a patru grupuri de avioane militare ruse care efectuau „manevre” deasupra Mării Negre, Mării Baltice și Mării Nordului, precizează Alianța Nord-Atlantică într-un comunicat de presă.
„Intensitatea acestor zboruri rusești reprezintă un nivel neobișnuit de activitate aeriană deasupra spațiului european”, arată NATO.
Miercuri după-amiază, radarele NATO au detectat și au urmărit patru aeronave rusești deasupra Mării Negre, în spațiul aerian internațional. A fost vorba despre două bombardiere TU-95 Bear-H și de două avioane de luptă Su-27. Avioanele de luptă ale Turciei le-au interceptat, iar NATO a continuat să le urmărească în spațiul aerian.
Deasupra Mării Nordului și a Oceanului Atlantic, au fost de asemenea interceptate 8 avioane rusești, miercuri. Radarele NATO le-au detectat zburând în formație, deasupra Mării Nordului. Avioane F-16 ale Norvegiei le-au interceptat și au identificat 4 bombardiere TU-95 Bear-H și 4 avioane-cisternă de alimentare Il-78. Formația rusească a zburat deasupra Mării norvegiene, prin spațiul internațional, apoi au continuat peste Marea Nordului. Aici au fost interceptate de avioane Typhoon ale Marii Britanii. Când au ajuns deasupra Oceanului Atlantic, avioanele rusești au fost preluate de avioane F-16 ale Portugaliei. Rușii s-au întors prin vestul Marii Britanii, către Rusia. Aeronavele rusești nu au comunicat planurile de zbor și nici nu au avut contact radio cu autoritățile de control de trafic aerian civile, neavând nici echipament de poziționare automată prin satelit la bord.
În aceeași după-amiază de miercuri, radarele NATO au detectat deasupra Mării Baltice mai multe avioane rusești, prin spațiul aerian internațional. A fost vorba de 2 MiG 31, 2 Su-34, un Su-27 și 2 Su-24. Avioanele F-16 ale Portugaliei, care asigură misiunea de Poliție Aeriană în spațiului aerian baltic au intervenit, iar avioanele rusești s-au întors în spațiul Rusiei.
În aceeași zonă, marți după-amiază a avut loc un incident similar, când cele 7 avioane de luptă rusești au procedat la fel. Atunci, ele au zburat peste Golful Finlandei și au fost interceptate de avioanele Typhoon ale Germaniei, din misiunea NATO de Poliție Aeriană peste spațiul baltic. Au intervenit de asemenea avioanele Danemarcei, Finlandei și Suediei, ultimele două nefiind membre NATO. Avioanele rusești s-au îndreptat către exclava rusească Kaliningrad. Aeronavele au comunicat un plan de zbor și aveau echipamente de localizare prin satelit, dar nu au comunicat radio cu autoritățile de control al traficului aerian.
În 2014, NATO a avut peste 100 de misiuni de interceptare a aeronavelor Rusiei. Cifra este de trei ori mai mare față de 2013, anunță NATO. Procedura de ridicare de la sol a aeronavelor NATO și de interceptare a unor aeronave care nu se identifică este standard. NATO arată însă că practica Rusiei pune în pericol aviația civilă, pentru că deseori nu comunică planurile de zbor și nici nu folosesc transmițătoarele de poziționare de la bord. Astfel, controlorii de trafic aerian civili nu pot detecta aceste aeronave.