Agenția Spațială Americană (NASA), Boeing și United Launch Alliance au amânat lansarea primului zbor al navei Boeing cu echipaj uman către Stația Spațială Internațională, programată marți dimineață, ora României, din cauza unor probleme tehnice.
Capsula Starliner CST-100 de la Boeing era programată să aibă primul zbor cu echipaj uman către Stația Spațială Internațională (ISS), marți dimineață, un pas esențial în procesul de autorizare al NASA pentru curse către și dinspre ISS, segment pe care concurează cu SpaceX, compania lui Elon Musk.
Capsula trebuia să decoleze la ora 5:34, ora Românei, de la baza NASA din Cape Canaveral, Florida, cu ajutorul unei rachete Atlas V a United Launch Alliance, pilotată de astronauții veterani Barry „Butch” Wilmore and Sunita „Suni” Williams.
Zborul-test a fost amânat pentru cel mai devreme 10 mai, dată până la care se așteaptă analiza și repararea problemei tehnice descoperite, la o supapă de reglare a presiunii de pe rezervorul de oxigen lichid al treptei superioare Centaur a rachetei Atlas V. Experții trebuie să stabilească dacă este necesară înlocuirea supapei, după cum a precizat NASA, într-o informare.
Potrivit NASA, astronauții Butch Wilmore, comandantul misiunii, și Suni Williams au părăsit nava Starliner la Space Launch Complex-41 de la Cape Canaveral Space Force Station din Florida și s-au întors în cartierul general al astronauților.
Experți de la NASA, Boeing și United Launch Alliance au dat detalii despre încercarea ratată de lansare într-o conferință de presă.
După ani de întârzieri și eșecuri, Boeing se declara pregătit să lanseze marți primul zbor de testare cu astronauți la bordul navei sale spațiale Starliner, concepută pentru a transporta astronauți la și de la Stația Spațială Internațională.
Zborul inaugural cu echipaj este un test final crucial înainte ca NASA să poată autoriza Boeing să efectueze zboruri de rutină către și dinspre stația spațială pentru agenție.
Dacă va avea succes, zborul va permite Boeing să conteste dominația deținută de SpaceX a lui Elon Musk, care transportă astronauții NASA către și dinspre avanpostul în orbită din 2020.
Navele spațiale ale ambelor companii au fost dezvoltate în cadrul Programului de echipaje comerciale al NASA, care a fost înființat după ce flota sa de navete spațiale a fost retrasă în 2011.
Traseul Boeing către acest prim zbor cu echipaj a fost sinuos. În 2019, zborul de debut fără echipaj al lui Starliner a fost întrerupt după ce erorile software au împiedicat capsula să încerce să se andocheze la stația spațială. Problemele ulterioare ale supapelor de combustibil au cauzat mai multe întârzieri înainte ca Boeing să poată demonstra cu succes, în 2022, că Starliner ar putea andoca la ISS și se poate întoarce pe Pământ.
La începutul acestui an, segmentul de aviație al lui Boeing a fost în centrul atenției după o serie de incidente de siguranță, iar mai mulți membri ai conducerii companiei Boeing, inclusiv directorul general Dave Calhoun, au decis să demisioneze. În ianuarie, ușa unui avion Boeing 737 Max 9 aproape nou, al companiei Alaska Airlines, s-a desprins în zbor, cu 139 de pasageri și 6 membri ai echipajului, iar ancheta preliminară a stabilit că nu fusese fixată corect.
Acest incident major a sporit controlul asupra întregii companii și, probabil, a crescut miza pentru viitorul zbor Starliner, a explicat Makena Young.
Pe 8 martie, un avion Boeing 737 Max 8 a derapat în momentul aterizării în Houston, Texas, pe fondul unor probleme la trenul de aterizare și la un motor. Într-un alt incident, produs pe 7 martie în San Francisco, roata unui avion Boeing s-a desprins și a căzut. În 2018 și 2019, două avioane de tip Boeing 737 Max 8 s-au prăbușit în incidente produse în Indonezia și Etiopia, iar 346 de oameni au murit. Timp de aproape doi ani, acest tip de avioane a fost ținut la sol în toată lumea.
Sursa foto: NASA