Nokia și BlackBerry se bat pentru locul 3 pe piața smartphone

Publicat: 27 02. 2013, 12:16
Actualizat: 04 07. 2013, 05:08

„Fostul lider al pieței telefoanelor mobile Nokia și-a schimbat prioritățile, nereușind să ajungă din urmă Samsung și Apple pe piața smartphone-urilor, și „a pus tunurile” pe un alt producător aflat în dificultate, compania canadiană BlackBerry, potrivit unei analize Bloomberg.

Grupul finlandez Nokia pariază că parteneriatul cu Microsoft, cel mai mare producător de software și operator de servicii destinate companiilor, va ajuta smartphone-urile echipate cu Windows Phone să acapareze piața corporate, care preferă în mod tradițional terminalele BlackBerry.

Smartphone-urile Nokia Lumia, inclusiv cele două noi modele prezentate în aceste zile la Mobile World Congress, Barcelona, sunt echipate de producător cu Microsoft Excel, Word și PowerPoint, cele mai populare platforme software din categoria lor.

Lupta pentru locul al treilea pe piața smartphone-urilor ar putea depinde în mare măsură de rezultatul duelului de pe segmentul telefoanelor și serviciilor destinate companiilor.

Acțiunile Nokia și BlackBerry au scăzut cu aproximativ 90% în ultimii 5 ani, pe măsură ce consumatorii, și mai târziu companiile, au trecut la Android sau iPhone.

„Pe o scară de la 1 la 10, importanța câștigării pieței corporate primește destul de clar nota 11”, comentează pentru Bloomberg ramon Llamas, analist la compania de cercetare IDC, din Boston.

Llamas anticipează că terminalele Windows Phone vor bate BlackBerry în acest an, cu cea mai mare parte a vânzărilor trecute în dreptul Nokia.

BlackBerry a inventat modelul smartphone-ului dotat cu servicii software și securitate avansată pentru executivi și politicieni și este încă omniprezent la Washington și pe Wall Street.

Nokia va încerca, probabil, să se adreseze șefilor de companii interesați să sincronizeze cu ușurință informații între smartphone și computerul de la birou, dotat de cele mai multe ori cu sistemul de operare Windows.

Compania finlandeză a vândut în ultimele trei luni ale anului trecut 4,4 milioane de smartphone-uri Lumia, cu Windows Phone, în timp ce volumul vânzărilor BlackBerry a totalizat 7,4 miliane de unități. Piața smartphone-urilor a totalizat anul trecut peste 200 de milioane de terminale vândute, 90% dintre acestea fiind dispozitive echipate cu Android sau iPhone-uri.

Apple și producătorii de telefoane cu Android se adresează în principal consumatorilor. Utilizatorii business sunt importanți pentru producătorii de telefoane deoarece un singur director poate comanda sute sau mii de telefoane pentru angajații săi. Totodată, terminalele folosite la birou tind să aducă marje de profit mai ridicate și îmbunătățesc relația producătorului cu operatorii rețelelor de telefonie mobilă, deoarece facturile sunt de obicei mai ridicate decât în zona consumatorilor casnici.

Nokia și BlackBerry nu pot conta însă pe succes garantat pe piața corporate, deoarece giganții care domină zona smartphone-urilor de larg consum au început ofensiva pe celălalt front. Samsung a cumpărat în luna ianuarie compania de securitate informatică Fixmo, pentru a-și îmbunătăți oferta destinată utilizatorilor business. Apple a reușit recent să atragă o parte dintre directorii Home Depot, unul dintre cele mai mari lanțuri de magazine de bricolaj din Statele Unite.