Prima pagină » Știri externe » Noua rețea socială Bluesky atrage un MILION de noi utilizatori pe zi

Noua rețea socială Bluesky atrage un MILION de noi utilizatori pe zi

Noua rețea socială Bluesky atrage un MILION de noi utilizatori pe zi

Bluesky, o nouă rețea socială, „construită de oameni, pentru oameni,” se bucură de un succes nesperat, pe măsură ce oamenii caută alternative la X, Facebook și Threads. 

Lansarea Bluesky în fază de prototip, în februarie 2023, cu noi utilizatori admiși exclusiv pe bază de invitație, avusese loc în mod deliberat fără multă reclamă, astfel încât creatorii ei să îi poată gestiona îndeaproape evoluția, scrie New York Times.

Bluesky a început să câștige popularitate după ce Elon Musk a început să facă schimbări majore în platforma X, inclusiv promovarea conturilor care au plătit pentru statutul de verificare „blue check” și eliminarea regulilor de moderare a conținutului.

În septembrie, popularitatea Bluesky a crescut după ce platforma X a fost interzisă în Brazilia. Mai mult de trei milioane de persoane au trecut la Bluesky în timpul celor trei săptămâni în care platforma X a fost interzisă în Brazilia.

Mai recent, după ce Donald Trump a câștigat alegerile prezidențiale, unii utilizatori au ales să abandoneze platforma X din cauza legăturilor strânse ale lui Elon Musk cu Donald Trump. O parte dintre ei au trecut la Bluesky.

În ultima săptămână, creșterea Bluesky a explodat, numărul de utilizatori mai mult decât dublându-se la peste 15 milioane. Bluesky a urcat pe locul întâi în topul celor mai descărcate aplicații gratuite din magazinele de aplicații Apple și Google.

Jay Graber, 33 de ani, directorul executiv al Bluesky, a declarat că aplicația atrage peste un milion de utilizatori noi pe zi.

O rețea socială „descentralizată”

Încă de la început, Bluesky și-a propus să fie diferit de alte rețele sociale. Proiectul a apărut dintr-o idee a lui Jack Dorsey, unul din fondatorii Twitter, care spera să construiască o rețea socială „descentralizată”.

Asta a însemnat construirea aplicației cu un „protocol deschis”, care nu permite ca luarea deciziilor să devină apanajul unei companii sau grup de oameni. Jack Dorsey a numit proiectul „Bluesky”.

Bluesky a devenit apoi o corporație de utilitate publică, un tip de companie cu scop lucrativ care își propune să aibă un impact pozitiv asupra societății, mai degrabă decât să se concentreze pe maximizarea valorii acționarilor.

Bluesky a fost finanțat inițial cu un grant de la Twitter sub conducerea lui Jack Dorsey; Elon Musk a rupt legăturile cu echipa Bluesky după ce el a cumpărat Twitter.

Bluesky a strâns ulterior peste 23 de milioane de dolari în două runde de finanțare de la investitori privați.

După aceea, o echipă de aproximativ o jumătate de duzină de tehnicieni, condusă de Graber, a început să lucreze la „protocolul AT” – un cod care permite dezvoltatorilor independenți să-și creeze propriile rețele sociale, permițând în același timp oamenilor să-și porteze identitățile și informațiile digitale pe diferite platforme.

Un proiect construit ca alternativă la Twitter, Facebook și TikTok

Folosind această tehnologie, spun directorii Bluesky, oamenii pot adapta algoritmii pentru a vedea tipurile de postări pe care doresc să le vadă.

Cu Bluesky, „nu mai ești legat de un algoritm dominant care promovează fie cele mai polarizante postări, fie cele mai mari mărci. Este construit de oameni, pentru oameni”, a declarat Rose Wang, directorul de operațiuni al Bluesky.

Pe măsură ce numărul de utilizatori Bluesky a crescut, au apărut și problemele. Cei 20 de angajați cu normă întreagă ai Bluesky au trebuit să facă eforturi pentru a face față problemelor – căderi ale site-ului, erori în cod și probleme de moderare a conținutului.

„Noi, ca echipă, ne mândrim cu capacitatea noastră de a ne extinde rapid. Dar există întotdeauna probleme aduse de dezvoltarea rapidă,” a declarat Jay Graber.

Pe lângă problemele tehnice, utilizatorii noi au intrat în conflict cu cei mai vechi. Unii utilizatori noi s-au plâns că utilizatorii Bluesky erau prea serioși, iar utilizatorii mai vechi au spus că noi-sosiții trebuie să se adapteze la normele sociale ale Bluesky.

Soluția Bluesky a fost să construiască mai multe funcții în aplicație, cum ar fi să permită oamenilor să creeze fluxuri personalizate bazate pe diferite subiecte sau grupuri și să construiască instrumente automate de moderare a conținutului care pot ascunde sau elimina postările care încalcă regulile Bluesky, cum ar fi hărțuirea, incitarea la violență sau discursul instigator la ură.

Reprezentanții Bluesky au spus că platforma nu va folosi niciodată postările oamenilor pentru a antrena tehnologia de inteligență artificială generativă, în contrast cu practicile de la Meta, X și Google.

Graber spune că speră că dezvoltatorii independenți ar putea folosi tehnologia Bluesky ca bază pentru contribuții proprii care să facă rețeaua socială și mai bună.

„Situația cu majoritatea platformelor sociale în acest moment este că utilizatorii sunt blocați înăuntru și dezvoltatorii sunt blocați afară”, a spus Graber. „Vrem să construim ceva care să ne asigure că utilizatorii au libertatea de a se mișca, iar dezvoltatorii au libertatea de a construi.”

„În esență, am făcut acest lucru pentru că vrem să construim un ecosistem în care dezvoltatorii își pot avea încredere și, dacă cineva are o idee pentru a îmbunătăți starea rețelelor sociale, nu trebuie să facă lobby pentru a schimba lucrurile. O pot face singuri,” a adăugat Graber.

Foto: Profimedia

CITIȚI ȘI:

Adrian Sabău, originar din București, a absolvit studiile de licență la Universitatea din București. Aflat la începutul carierei la “Gândul”, a mai lucrat anterior ca traducător. Este pasionat ... vezi toate articolele

Citește și