O peliculă de carburant a fost detectată în zona de căutare a zborului MH370
Nava Ocean Shield își va încheia operațiunile de detectare a semnalelor emise de cutiile negre luni „și va mobiliza vehiculul autonom submarin Bluefin-21 imediat ce va fi posibil”, a declarat coordonatorul operațiunilor de căutare, Angus Houston, în cadrul unei conferințe de presă.
Ultimul semnal acustic care ar putea proveni de la cutiile negre a fost captat în urmă cu șase zile, a precizat oficialul.
Emițătoarele au, teoretic, o durată de viață de circa 30 de zile și probabil că au ajuns la expirare, zborul MH370 fiind dispărut de 38 de zile.
Ocean Shield a detectat, duminică seara, o peliculă de carburant în zona de căutare restrânsă în jurul semnalelor detectate în urmă cu peste o săptămână, a adăugat Angus Houston.
Au fost colectați doi litri și au fost analizați, dar rezultatele vor fi cunoscute abia peste câteva zile, a declarat el, precizând că acest carburant nu pare să provină de la un vapor.
„Originea peliculei rămâne de stabilit dar ea este la circa 5.500 de metri (…) de zona restrânsă definită plecând de la captarea semnalelor” în urmă cu circa zece zile, a declarat oficialul.
Din 5 aprilie, Ocean Shield a captat de patru ori într-o zonă restrânsă, pe traiectoria estimată a avionului Boeing 777, semnale acustice a căror frecvență corespunde celei a balizelor care se declanșează în caz de scufundare a cutiilor negre.
Mobilizarea robotului submarin Bluefin-21 „poate foarte bine să ne aducă într-o nouă etapă către identificarea vizuală, deoarece acesta are capacitatea de a depista fragmente pe fundul oceanului”, a subliniat Angus Houston, adăugând însă că procesul va fi unul lung și laborios.
Bluefin-21 are forma unei torpile lungi de 4,93 metri și este echipat cu un sonar. Dacă sonarul captează un semnal, Bluefin-21 va fi ridicat la suprafață, echipat cu o cameră de luat vederi și trimis din nou sub apă. Aparatul nu poate fi echipat în același timp cu un sonar și o cameră de luat vederi.
Robotul cântărește circa 750 de kilograme și poate rămâne sub apă timp de 20 de ore, dar nu poate opera decât până la 4.500 de metri sub apă, adâncimea de la care proveneau semnalele detectate.
„Fiecare misiune a Bluefin va dura circa 24 de ore”, a explicat Angus Houston. Două ore pentru coborârea robotului, 16 ore pentru explorarea fundului oceanului, două ore pentru urcare, patru ore pentru analizarea datelor colectate.
Zona în care Ocean Shield sondează fundul oceanului este de doar câțiva kilometri pătrați și se situează la 2.312 de kilometri nord-vest de Perth, oraș situat în vestul Australiei.
Zborul MH370 se deplasa între Kuala Lumpur și Beijing la 8 martie dimineața, când a dispărut la scurt timp după decolarea din capitala malaysiană.