Prima pagină » Știri externe » O victorie pentru campania Gândul – LET’S CHANGE THE STORY. Daily Mail își RECUNOAȘTE o parte din MINCIUNILE anti-români

O victorie pentru campania Gândul – LET’S CHANGE THE STORY. Daily Mail își RECUNOAȘTE o parte din MINCIUNILE anti-români

Dailymail.co.uk retractează o parte din afirmațiile făcute despre români, ca urmare a anchetei publicate de Gândul.info

La mai bine de la o lună de la ancheta publicată de gândul care demonta rând cu rând articolul de final de an publicat de tabloidul britanic Daily Mail cu privire la invazia românilor în Regat, publicația este forțată să recunoască pentru prima dată că a publicat neadevăruri despre români. Prin reticența de a-și asuma vina și de a admite toate neadevărurile, gestul pare mai degrabă o strategie de a contracara ancheta deschisă pe numele Daily Mail la Press Complaints Commission, organismul de autoreglementare a presei scrise britanice, ca urmare a descoperirilor făcute de gândul, împreună cu un jurnalist britanic.

Daily Mail, care este cel mai citit ziar online din lume, a publicat un mesaj în acest sens în rubrica de Clarificări și Corecții, în care spune că „i s-a adus la cunoștință” că realitatea din România și Bulgaria era alta decât cea descrisă în articolul care anunța invazia muncitorilor din estul Europei în Regatul Unit, de la 1 ianuarie 2014: „Suntem bucuroși să clarificăm că unele dintre zborurile suplimentare (din România și Bulgaria spre UK, despre care ziarul scria că sunt chiar și cu 100% mai multe decât înainte, pe fondul „exodului”) au fost introduse înainte de 1 ianuarie”.

CONTEXT: PE SCURT, CUM S-A AJUNS AICI

Sursa: Daily Mail

Un „mea culpa” cu jumătate de gură

Totuși, ziarul nu își asumă vina, arătând în continuare cu degetul spre sursele reporterilor săi. De asemenea, Daily Mail nu a scos de pe site și nici nu a modificat articolul din 31 decembrie, redistribuit de peste 58.000 de ori.

„Bucuria” publicației de a-și corecta greșelile s-au redus la un scurt paragraf, publicat cu font mic la finalul textului, în care sunt redate unele dintre descoperirile anchetei realizate de gândul și de jurnalistul britanic Jon Danzig, cu privire la numărul de autocare și de zboruri care, spuneau jurnaliștii britanici, pregăteau invazia românilor și bulgarilor: „UPDATE: Reporterii noștri din București și Sofia au fost informați de agenți de turism și de site-uri din aceste două țări că existau foarte puține locuri în cursele aeriene sau autocarele cu destinația Londra pentru începutul de an. Am fost, ulterior, informați, însă, că unii cititori au reușit să găsească un număr mai mare de zboruri care plecau din București și Sofia la începutul lui ianuarie, cu prețuri de la 122 de lire (articolul spunea că biletele ajung până la 3.000 de lire dus și că media biletului low cost era de 300 de lire). Înțelegem că existau și locuri libere în autobuzele cu destinația Londra din acea perioadă. Suntem bucuroși să clarificăm că unele dintre zborurile suplimentare au fost introduse înainte de 1 ianuarie”.

Sub articolul orginal. Sursa: Daily Mail

Astfel de corecții timide, în care publicația nu își asumă vina și nu își prezintă scuze, sunt o tactică frecventă prin care Daily Mail încearcă să își dovedească bunele intenții pentru a închide anchete pe numele său.

Sursa: Political Scrapbook, unul dintre cele mai importante site-uri politice din Marea Britanie

Luna trecută, Daily Mail ne transmitea: „Nu avem de ce să vă cerem scuze. Nu suntem de părere că articolul e incorect”

Toate aceste argumente au fost aduse la cunoștința ziarului întâi de gândul și Jon Danzig, pe urmă și de ancheta declanșată ulterior împotriva Daily Mail la Press Complaints Commission, organismul de autoreglementare a presei scrise britanice.

Deși Daily Mail recunoaște doar parțial – și fără să o descrie în acești termeni – că a comis un derapaj foarte grav de la normele deontologice, mesajul publicat luni este o schimbare importantă de abordare, prin comparație cu răspunsurile primite de la reprezentanții ziarului când gândul și Jon Danzig le-a atras atenția asupra acelorași descoperiri pe care le publică, pe scurt acum. „Nu suntem de părere că articolul este incorect și înșelător și nu vedem niciun motiv să vă cerem scuze”, spunea ziarul în urmă cu mai bine de o lună, dând vina pe sursele din România și Bulgaria care i-au dezinformat pe reporteri. Întrebat de gândul cum explică toate neconcordanțele descoperite la o verificare atentă a articolului lor, un purtător de cuvânt al Daily Mail ne-a spus, într-un e-mail semnat de „Managing Editor” (fără nume): „Jurnaliștii noștri s-au documentat la fața locului în Sofia și București și au fost asistați de jurnaliști locali și translatori. Am relatat ceea ce li s-a spus la acel moment”.

E-mail către Jon Danzig

E-mail către gândul

Dincolo de corecțiile publicate azi de tabloidul britanic, cea mai îngrijorătoare descoperire a anchetei publicate de gândul rămâne neabordată de reprezentanții Daily Mail. Mare parte din cei citați în articol ne-au spus că nu au vorbit cu Daily Mail și că citatele din ziar nu le aparțin. De amintit, în acest context, că pe numele Daily Mail există mai multe plângeri la Press Complaints Commission (PCC), organismul de autoreglementare a presei scrise din Marea Britanie, pe baza anchetei publicate de gândul, care a fost promovată inclusiv de actorul Hugh Grant și de fostul purtător de cuvânt al lui Tony Blair, Alastair Campbell. Investigația deschisă de PCC nu a fost încă soluționată. Ironia face ca președintele comitetului responsabil de codul editorilor din cadrul PCC să fie tocmai Paul Dacre, de la Daily Mail. Mai mult, unul dintre directorii companiei care deține atât PCC, cât și organismul care va înlocui PCC, IPSO, este Peter Wright, editor emerit al Mail Group.

Gândul a demonstrat că articolul de final de an al campaniei antiromânești din Marea Britanie este FALS. Acum e rândul tău: susține și distribuie campania pentru restabilirea adevărului despre români! Cerem, în continuare, ca articolul să fie retractat integral!

Pentru comentarii, mă găsiți pe Facebook – Alina Matiș și pe Twitter – @alinamatis


CONTEXT: PE SCURT, CUM S-A AJUNS AICI

VEZI AICI ANCHETA DAILY FAIL

RĂSPUNSUL DAILY MAIL DUPĂ DEMONTAREA ARTICOLULUI DESPRE ROMÂNI

EFECTUL INVESTIGAȚIEI: PLÂNGERI PE NUMELE TABLOIDULUI BRITANIC

UN LORD DIN GUVERNUL BRITANIC RECUNOAȘTE MINCIUNILE DIN RETORICA ANTI-ROMÂNI

HUGH GRANT PROMOVEAZĂ ANCHETA DAILY FAIL

ROMÂNII CARE RESCRIU POVESTEA

„SCRISOAREA PIERDUTĂ” A STUDENȚILOR ROMÂNI DIN UK

BLOGUL LUI JON DANZIG, CO-AUTOR AL ANCHETEI

 
 
 
 
Autor