După prăbușirea avionului Malaysia Airlines care efectua cursa MH17, doborât probabil de o rachetă sol-aer ce survola estul Ucrainei, controlat de separatiști, OACI a înființat la sfârșitul lui iulie un grup de lucru care să definească modalități prin care toți transportatorii să beneficieze de același nivel de informare cu privire la riscurile de survolare a teritoriilor aflate în conflict.
În concluzia raportului său, acest grup de lucru nu consideră necesar să se modifice funcționarea actuală a gestionării riscurilor cu care se confruntă aviația civilă în zone de conflict.
„Raportul propune ca actualul cadru de gestionare al aviației civile internaționale să rămână în vigoare”, a anunțat marți OACI într-un comunicat.
Acest cadru menționează că „statele continuă să fie responsabile de siguranța zborurilor în spațiul lor aerian suveran și în spațiul aerian delegat”.
În acest context, „le revine ca ultim resort utilizatorilor spațiului aerian să decidă dacă efectuează zboruri” în aceste zone, scrie OACI, care lasă companiilor aeriene responsabilitatea de a survola zonele de conflict.
Acest concluzii nu vor mulțumi însă cel mai probabil transportatorii.
Marți, la Montreal, OACI a adoptat o rezoluție prin care „cere insistent statelor să ia toate măsurile necesare pentru a menține siguranța navigației aeriene”. Pentru aceasta, organizația le cere statelor să „stabilească riscurile cu care se pot confrunta” avioanele civile în zonele de conflict. OACI cere fiecărei țări să „evalueze aceste riscuri” și să „facă schimb de informații”.
OACI a cerut ca în caz de conflict pe teritoriul lor, țările să ia măsurile necesare precum „restricționarea accesului sau închiderea spațiului aerian” pentru a evita catastrofe de tipul MH17. Țările ar trebui, cel puțin, să emită un „aviz în atenția utilizatorilor spațiului aerian” cu privire la riscuri, a adăugat OACI.