Prima pagină » Știri externe » Ofensiva SUPER PAC-urilor. Analiza celei mai scumpe campanii electorale din istoria SUA. Doar în „Super Tuesday” au fost cheltuite pe reclame 10 milioane de dolari

Ofensiva SUPER PAC-urilor. Analiza celei mai scumpe campanii electorale din istoria SUA. Doar în „Super Tuesday” au fost cheltuite pe reclame 10 milioane de dolari

Zece milioane de dolari au fost cheltuite pe reclame în presă numai cu ocazia „Super Tuesday", ziua de 6 martie, în care au loc alegeri primare republicane în zece state americane, informează Wall Street Journal.

Zece milioane de dolari au fost cheltuite pe reclame în presă numai cu ocazia „Super Tuesday”, ziua de 6 martie, în care au loc alegeri primare republicane în zece state americane, informează Wall Street Journal. De altfel, se așteaptă ca această campanie electorală pentru scrutinul prezidențial din 6 noimebrie, să fie cea mai scumpă din istorie, potrivit unei analize Bloomberg.

Sumele finale vor ajunge la câteva sute de milioane de dolari per campanie, în cazul celor doi candidați care se vor înfrunta la alegerile din noiembrie – Obama și republicanul care va câștiga până atunci alegerile primare. „Grosul” acestor bani provine de la Super PAC-uri sau Super Political Action Committees, organizații concepute pentru a putea strânge donații nelimitate pentru candidați.

Câți bani au primit politicienii în această campanie // Sursa: OpenSecrets.org

Super PAC-urile au apărut în timpul campaniei pentru alegerile legislative din 2010, ca o alternativă la PAC-uri, comitete similare, care au însă un mare neajuns: există plafon pentru donații. Limitele banilor pe care îi poate primi un PAC sunt publicate pe site-ul Comisiei Electorale Federale din SUA: în 2011-2012, spre exemplu, niciun cetățean nu poate dona mai mult de 2.500 de dolari pentru un candidat sau 30.800 de dolari pentru un partid. Limitele care sunt impuse PAC-urile au scopul de a reduce nivelul cheltuielilor dintr-o campanie electorală în Statele Unite.

Super PAC-urile, în schimb, au efectul opus și au reușit să ducă aceste costuri la un nou record. Până pe 31 ianuarie 2012, candidații cheltuiseră deja 228 de milioane de dolari, bani declarați. Prin comparație, campania electorală din 2008 a costat în total un miliard de dolari, cea din 2004 – 717,9 milioane, iar cea din 2000 – 343,1 milioane de dolari.

Până în data de 6 martie, au fost înregistrate 354 de Super PAC-uri, care au declarat că au primit donații totale de peste 130 de milioane de dolari, potrivit datelor organizației Open Secrets, un ONG care se ocupă de monitorizarea finanțării politice. Din această sumă, au fost cheltuite, mai ales pe reclamă negativă, aproximativ 98 de milioane de dolari.

Principalele Super Political Action Committees, Sursa: OpenSecrets.org

Principala condiție a Super PAC-urilor este că ele trebuie să funcționeze independent de candidatul sau candidații pe care îi susțin. Mai exact, liderii unui Super PAC nu au voie să se consulte cu politicianul susținut în ceea ce privește modul în care se vor cheltui donațiile. Există mari dubii legate de independența acestor organizații, mai ales pentru că ele sunt conduse de foști angajați de-ai politicienilor.

„Priorities USA Actions”, de exemplu, singurul Super PAC care îl sprijină oficial pe Obama, este fondat de Bill Burton, fostul secretar de presă al președintelui american, și are deja în conturi 4.4 milioane de dolari. Totuși, în cazul lui Obama, cele mai importante finanțări par să provină din afara Super PAC-urilor, potrivit datelor publicate pe site-ul Comisiei Electorale Federale, unde sunt declarate donații totale de 136,9 milioane de dolari.

Prima pagină a site-ului „Priorities USA Actions”, Super PAC-ul care îl susține pe Obama

De partea republicanilor, cel mai „înstărit” Super PAC îl susține pe favoritul cursei, omul de afaceri Mitt Romney. „Restore Our Future”, organizație fondată și condusă de foști angajați de-ai lui Romney, a strâns 36 de milioane de dolari până acum. Cel mai generos donator este miliardarul John Paulson, soțul lui Jenny Paulson, cunoscută în presa românească drept „cea mai bogată româncă”. Jenny, pe numele ei de fată Zaharia, a emigrat din România în anii ’90 și a fost secretara lui John Paulson. Cei doi s-au căsătorit în 2000 și împart o avere estimată la peste 14 miliarde de dolari.

Prima pagină a site-ului „Restore Our Future”, Super PAC-ul care îl sprijină pe republicanul Mitt Romney

Din datele publice despre finanțatorii acestor „mașini de bani” din spatele candidaților la alegerile prezidențiale din 6 noiembrie, reiese că Obama primește finanțări mai ales din partea Super PAC-urilor care reprezintă diverse sindicate și asociații, în timp ce băncile și marile companii îi sprijină pe republicani, politicienii care au susținut mereu interesele corporațiilor.

Principalii finanțatori ai celor două partide americane // Sursa: OpenSecrets.org

Finanțările republicanilor în fiecare stat // Sursa: Comisia Electorală Federală

Finanțările campaniei lui Mitt Romney, în fiecare stat // Sursa: Comisia Electorală Federală

Finanțările președintelui Barack Obama, în fiecare stat // Sursa: Comisia Electorală Federală

 

Citește și