Olanda va cere Rusiei probele pe baza cărora afirmă că zborul MH17 a fost doborât de forțele ucrainene
„Suntem pe cale să luăm contactul cu Ambasada rusă, pentru a afla dacă autoritățile ruse dispun de informații care pot fi importante în ancheta penală”, a declatrat pentru AFP Wim de Bruin, un purtător de cuvânt al parchetului.
Un avion de tip Boeing 777 aparținând companiei Malaysia Airlines, care efectua o cursă de la Amsterdam, s-a prăbușit pe 17 iulie în estul Ucrainei – o zonă devastată de confruntări armate între loialiști și separatiști proruși – cu 298 de persoane la bord, dintre care 193 erau cetățeni olandezi.
Olanda conduce atât ancheta cu privire la cauzele catastrofei, cât și ancheta penală.
Procurorul general al Olandei Fred Westerbeke a declarat, într-un interviu pentru cotidianul german Der Spiegel, că informațiile solicitate sunt imagini prin satelit.
Acestea arată, potrivit Moscovei, că un avion de vânătoare ucrainean se afla în apropierea zborului MH17 la momentul catastrofei.
Comunitatea internațională pare să fie de acord asupra faptului că avionul a fost deoborât, însă versiunile diferă în privința responsabililor și metodelor folosite.
Potrivit Statelor Unite și Ucrainei, avionul a fost doborât cu o rachetă sol-aer de tip Buk, furnizată rebelilor de către Rusia. Invers, Rusia afirmă că avionul de vânătoare ucrainean se afla în apropiere și că în zonă erau poziționate rachete de tip sol-aer.
Șeful serviciilor germane de informații, citat pe 19 octombrie de către Der Spiegel, acuză rebelii că au doborât avionul cu ajutoarul unei rachete de tip sol-aer furate dintr-o bază militară ucraineană.
Biroul olandez pentru Securitate (OVV) afirma într-un prim raport că aeronava a fost doborâtă de mai multe proiectile care aveau viteză mare.
Într-o scrisoare adresată Parlamentului, publicată marți, Guvernul olandez a confirmat că „ancheta se concentrează, înainte de orice, asupra scenariului unui atac de tip sol-aer”, însă fără să excludă un atac aerian.
„Este tentant să speculezi asupra cauzelor accidentului, dar Guvernul olandez nu va face acest lucru”, a adăugat aceeași sursă. „Este necesar să așteptăm raportul final”, care urmează să fie prezentat undeva la jumătatea lui 2015.
Până în prezent, 284 de victime au fost identificate, cu ajutorul rămășițelor umane găsite la locul accidentului, aduse în Olanda. „Este tot mai dificil să identificăm ultimele victime”, a anunțat Guvernul.