Omicron golește rafturile supermarketurilor din Statele Unite. Cum este afectat lanțul de aprovizionare
Rafturile unor lanțuri de supermarketuri din Statele Unite ale Americii încep să de golească mai des, în contextul creșterii de cazuri de infecție cu noua tulpină a COVID-19, care afectează oamenii de pe lanțul de aprovizionare dar și, în unele zone, din cauza ninsorilor abundente, care au dat peste cap transporturile, releatează presa internațională.
„Nu este la fel de dramatic ca duminica trecută, dar sunt încă o mulțime de rafturi goale”, constată, dezamăgit, Justin Toone, un client obișnuit. Pandemia continuă să perturbe lanțurile de aprovizionare și multe supermarketuri din Statele Unite se confruntă cu o penurie de produse.
„Timp de câteva zile la rând, nu au fost fructe sau legume în acest Giant (din Bethesda – lanț de supermaketuri – n.r.), dar nici în toate supermarketurile de la colț, Trader Joe’s, Safeway”, spune americanul citat, descriind o situație apocaliptică, relatează publicația belgiană La Libre, care preia un articol al agenției internaționale de presă AFP de vinerea trecută.
Unele condimente continuă că nu se găsească, se lamentează o clientă sexagenară, care vrea să își păstreze anonimatul. „Acum câteva zile, drojdia pentru prăjituri era imposibil de găsit”, spunea, enervată, americanca.
În alte magazine, mierea, ouăle, laptele sau carnea au dispărut de pe rafturi.
În Washington și în statele vecine – Maryland și Virginia – ninsorile au amplificat penuria recurentă care a debutat la începutul pandemiei de COVID-19.
„Nu sunt suficienți șoferi de camioane și, pentru că trebuie să respecte reglementări stricte în ceea ce privește orele de muncă și odihnă, ei spun „ne vom opri”, așa că se opresc și nu mai suntem aprovizionați”, spune Cooper, un angajat într-un magazin Giant din Bethesda, de opt ani, care dorește să rămână anonim.
Când ninge, este și mai rău
La începutul pandemiei, de teama dispariției produselor din magazine, a existat celebra goană pentru unele articole, precum hârtia igienică, care s-a epuzat. „De data aceasta este diferit”, spune Cooper.
„Varianta Omicron este atât de contagioasă încât are un impact aproape simultan pe tot teritoriul Statelor Unite”, subliniază Patrick Penfield, de la Universitatea din Syracuse.
O mulţime de angajați din vârful şi de la baza lanțului de producție alimentară sunt bolnavi sau în carantină, ceea ce afectează complet lanțul de aprovizionare.
„Nu putem produce atâta mâncare cât este neceară. Nu există destui oameni care să livreze produsele alimentare și chiar și atunci când alimentele sunt livrate la supermarket, nu sunt oameni care să le descarce sau să le pună pe rafturi”, spune Penfield.
Fenomenul este răspândit în toată țara, dar este mai semnificativ în regiunile care se confruntă local și cu intemperii, cum se întâmplă în regiunea Washington.
Iar în cazul produselor proaspete, foarte perisabile, este imposibil să le păstrezi prea mult timp, când se anunță vreme nefavorabilă.
De aici rezultă și raioanele complet goale de acum două duminici, când ninsese în noaptea de joi spre vineri.
Pentru profesorul citat, penuria de produse alimentare va dura probabil până la sfârșitul lunii martie, „dacă totul revine la normal și nu va există nicio variantă nouă”, după cum spune el prudent.
Și Federația Națională a Comerțului (NGA), care reprezintă jucători independenți din sectorul distribuţiei alimentare, observă că deficitul de forță de muncă continuă „la nivel național, să pună presiune asupra industriilor esențiale, cum ar fi supermarketurile și industria alimentară în general”.
Într-un sondaj recent pe un eşantion de 1.500 de membri ai săi, un număr dintre aceștia „a raportat că și-au exploatat magazinele la mai puțin de 50% din forța lor normală de muncă, pentru perioade scurte, la apogeul valului” de cazuri de infecții.
Și Federația avertizează consumatorii că trebuie să se aștepte în continuare la „perturbări sporadice”, așa cum se întâmplă de un an și jumătate.
Între timp, lucrătorii din supermarketuri încearcă să găsească soluții pentru a umple golul. Ei umplu rândurile din față. Produsele disponibile sunt aliniate în exces pe rafturi. Pentru produsele mai puțin disponibile, pun doar câteva în același timp, pentru a împiedica același client să le ia pe toate cele existente, relatează La Libre.