Un oraș din Occident a demonstrat ce înseamnă o zi fără mașini. Poluarea scade cu 90% față de valorile înregistrate în mod obișnuit, iar cetățenii se bucură de fiecare spațiu liber apărut.
Vorbim despre Bruxelles, capitala Belgiei, care a avut o inițiativă excelentă, după cum afirmă ecologiștii.
An de an, în septembrie, autoritățile locale de la Bruxelles aleg o zi în care circulația autovehiculelor, în afara transportului public și a celor cu derogare, este strict interzisă.
În acea zi, oamenii ies la plimbare, pe jos sau cu bicicletele, și se bucură de străzile goale și liniștea care cucerește orașul. Practic, pentru o zi, Bruxellesul s-a transformat într-un uriaș teren de joacă, a scris presa belgiană.
Doar transportul public a funcționat, între orele 9:30 și 19:00, așa că străzile s-au transformat în zone de promenadă, piste de alergare sau de ciclism.
„Ne place libertatea de a ne bucura de orașul nostru fără să fim împiedicați. Să fim unde vrem, cum vrem, să putem alerga liberi, să respirăm orașul”, a reacționat unul dintre locuitorii Bruxellesului, încântat de inițiativa autorităților.
Alți oameni au apreciat liniștea, care contează mai mult decât șansa de a se plimba pe bulevardele goale. „În orice caz, zgomotul… nu știu dacă puteți auzi, dar se schimbă. E altceva când vine vorba de confort”, spun oamenii.
Pentru a afla impactul, autoritățile locale au făcut verificări, iar rezultatele le-au arătat că poluarea în oraș a scăzut cu până la 90% față de o zi obișnuită de duminică.
În plus, și zgomotul s-a redus cu peste 70%.
Chiar dacă o singură zi „verde” pe an nu are un efect prea mare, inițiatorii acestui demers speră să-i convingă pe oameni să lase mașinile acasă pe viitor, realizând cât de bine este să locuiască într-un oraș nepoluat.
„Nu cred că este prea plăcut să conduci prin Bruxelles pentru că sunt multe mașini și nu cred că e suficient spațiu pentru toate vehiculele în oraș”, apreciază un belgian nemulțumit de aglomerația din oraș.
Pe viitor, autoritățile din Bruxelles vor cheltui aproape 800.000 de euro pentru mărirea parcului auto de mijloace de transport public și închiderea unor artere. Dar, chiar și așa, avantajele sunt destule, astfel că orice investiție merită efortul financiar!
CITEȘTE ȘI: