Regula vizează zborurile care vin din opt țări către SUA, și din șase state spre Marea Britanie. Nouă companii aeriene din Turcia, Maroc, Iordania, Egipt, Emiratele Arabe Unite, Quatar, Arabia Saudită și Kuweit sunt afectate de interdicția formulată de Statele Unite, toate acestea operând un total de 50 de zboruri pe zi spre America, informează BBC.
Pentru a contracara efectele acestei reguli, compania Emirates oferă servicii complementare de împachetare și livrare la porți pentru a le permite pasagerilor să-și foloseacă dispozitivele electronice chiar și după check-in, până la momentul îmbarcării.
În același timp, restricțiile impuse de Regatul Unit vizează zborurile venite din Egipt, Turcia, Iordania, Arabia Saudită, Tunisia și Liban și se aplică oricărui gadget, inclusiv smartphone, care este mai lung de 16 cm, mai lat de 9,3 cm și mai gros de 1,5 cm. Cele mai multe telefoane nu depășesc, totuși, această limită.
Reacția din partea președintelui Turciei, Recep Erdogan, nu a întârziat să apară, acesta solicitând SUA și Marii Britanii să ridice cât mai curând posibil aceste interdicții. Motivul invocat de Departamentul pentru Securitate Internă al Statelor Unite a fost cel al atacurilor care au avut loc în avioane și pe aeroporturi în ultimii doi ani. Bombele au fost ascunse în astfel de dispozitive, până și în cutii de răcoritoare, argumentează autoritățile, cum a fost cazul doborârii avionului rusesc care se îndrepta spre Egipt, în octombrie 2015, și care s-a soldat cu pierderea a 224 de vieți omenești, dar și în laptopuri, cum a fost cazul atacului din Somalia, de anul trecut, care, până la urmă, a eșuat. Experții europeni în securitate urmează să se întâlnească săptămâna viitoare pentru a discuta despre aceste interdicții, informează The Guardian.
Ca reacție, Royal Jordanian Airlines a scris pe Twitter mesaje cu sugestii de ocupare a timpului de zbor, în locul folosirii dispozitivelor electronice. Acestea au fost urmate de un alt tweet care îndemna iordanienii „să facă ce știu ei mai bine: să se holbeze unul la celălalt”.
Experții în aviație sunt de părere că aceste interdicții ar putea afecta profiturile companiilor, printre riscurile economice numărându-se scăderea numărului de pasageri, a satisfacției clienților și costuri mai mari legate de scanarea bagajelor.