Șansele unei puneri sub acuzare cu succes sunt slabe în cel mai bun caz, dar olandezii speră că, făcând presiuni pentru un tribunal de tip ONU cu sprijinul aliaților occidentali, vor putea pune presiune pe Rusia pentru a coopera.
Dintre cei 298 de pasageri și membri ai echipajului aflați la bordul zborului MH17 al Malaysia Airlines, două treimi erau olandezi. Odată cu apropierea împlinirii unui an de la dezastru, la 17 iulie, Guvernul olandez este supus unei intense presiuni din partea publicului de a acționa. Cei mai mulți cred fie că Rusia a doborât avionul, fie că a furnizat racheta celor care au făcut acest lucru.
Două surse din Olanda, care au vorbit sub acoperirea anonimatului din cauza sensibilității subiectului, au declarat că au fost convinse de complexitatea legală și politică a cazului să se concentreze pe crearea unei curți internaționale susținute de Consiliul de Securitate al ONU, odată ce ancheta multinațională se va încheia.
Întrebat despre acest plan, un oficial guvernamental olandez de rang înalt, care a refuzat să fie citat, a declarat pentru Reuters: „Un tribunal ONU este cea mai bună opțiune. Ne așteptăm ca acesta să ofere cea mai mare șansă de cooperare din partea tuturor țărilor implicate”.
Un proces în Ucraina pare inutil, devreme ce rebelii proruși probabil nu ar participa, în timp ce Guvernul rus, care simpatizează cu ei și îi influențează neagă orice implicare în incident sau în revoltă.
În timp ce legea olandeză oferă o formă de jurisdicție universală pentru crime de război, doborârea unui avion civil în timpul unui război civil, probabil din greșeală, nu este o dispoziție legală bună. Malaysia, destinația zborului, este și mai departe de scena de crimei.
Alte opțiuni legale sunt luate în considerare, a declarat sursa citată, dar un tribunal internațional, mai degrabă decât unul național, este văzută ca cea mai mare șansă de succes.
Pentru moment, ancheta privind acest incident continuă, iar procurorii olandezi au declarat că nu se așteaptă ca aceasta să conducă la condamnări până când Comisia olandeză pentru siguranță nu va publica raportul său în octombrie, în care să detalieze cum a fost doborât avionului.