Pentagonul a decis să nu reînnoiască un acord secret cu Google care permitea companiei să cumpere de la armată combustibil ieftin pentru avioane, după ce a apărut suspiciunea că șefii Google s-au folosit de înțelegere în scop personal și nu doar pentru a efectua cercetări pentru NASA.
Acordul s-a aflat în vigoare începând din 2007 și până la sfârșitul lunii august, când NASA a ales să nu-l mai prelungească, a declarat un purtător de cuvânt al Pentagonului pentru cotidianul american Wall Street Journal.
Motivul ar putea fi folosirea combustibilului la preț redus în alte scopuri decât cele prevăzute în înțelegerea dintre Google și NASA. Înțelegerea prevedea folosirea discountului doar pentru zboruri aprobate de autorități.
„Înregistrările de la Administrația Aeronautică Federală sugerează că cele mai multe zboruri efectuate de flota de avioane a șefilor Google au fost în alte scopuri decât cele convenite cu NASA”, scrie WSJ.
Decizia de a nu prelungi privilegiul acordat Google vine după discuții în acest an între Pentagon și NASA referitor la posibilitatea ca fondatorii Google, Larry Page și Sergey Brin, să fi încălcat termenii acordului, folosind combustibilul pentru zboruri neaprobate, arată o scrisoare transmisă de Pentagon senatorului Charles Grassley și publicată de acesta.
Grassley a anunțat că va cere un audit privind derularea acordului, însă un oficial al NASA a afirmat că se fac deja verificări.
Google a obținut combustibil ieftin penrtru a efectua zboruri de cercetare științifică și de transport pentru NASA, între care folosirea unui avion de antrenament pentru măsurători legate de gazele cu efect de seră și stratul de ozon.
NASA are un centru de cercetare la Aeroportul Federal Moffett, fostă bază a Marinei, situat la câțiva kilometri de sediul Google din Mountain View, California. Deși Moffett este închis de obicei pentru zborurile civile, compania privată H211 – care operează avioanele fondatorilor Google și președintelui companiei, Eric Schmidt – a primit permisiunea să folosească aeroportul pentru 1,3 milioane de dolari pe an. Recent, flota H211 includea șapte avioane și două elicoptere.
„H211 a cumpărat singurul tip de combustibil disponibil la aeroportul Moffett”, a declarat un director al companiei, Kenneth Ambrose. Incluzând sumele plătite pentru utilizarea aeroportului și zborurile de cercetare, NASA și contribuabilii americani au un beneficiu anual de 2 milioane de dolari din relația cu Google, a spus Ambrose.
În total, H211 a cumpărat la Moffett 2,3 milioane de galoane (1 galon – 3,79 litri) de combustibil începând cu prima parte a anului 2009 la un preț mediu de 3,19 dolari pe galon, arată documente ale Pentagonului văzute de Wall Street Journal.
Prețul mediu plătit de alte companii care dețin aeronave proprii s-a situat în perioada respectivă la 4,35 dolari pe galon, a declarat Fred Fitts, directorul Corporate Aircraft Association, organizație care reunește departamantele responsabile de avioane de la 1.600 de companii americane.
Principalele aeronave ale flotei Google – un Boeing 767, un Boeing 757 și patru Gulfstream V – au efectuat 710 zboruri de pe aeroportul Moffett începând din 2007. Cele mai frecvente destinații au fost Los Angeles și New York, dar au avut loc și 20 de zboruri către insula Tortola din Caraibe, 17 către Hawaii, 16 către Nantucket și 15 către Tahiti.
Până anul trecut, Google a efectuat 155 zboruri pentru NASA, dintre care 144 cu avionul de antrenament Alpha, care are un consum redus față de avioanele mari, potrivit agenției americane.
Trei dintre aeronavele Google, inclusiv Boeing 767, au zburat în iulie de pe aeroportul Moffett către Croația, înainte de nunta cumnatului lui Larry Page. Page a participat la nuntă, organizată într-un oraș de pe coasta Mării Adriatice.
H211 a cumpărat peste 24.000 de galoane de combustibil la Moffett chiar înainte de plecarea în Croația, la 3,33 dolari pe galon, cu cel puțin 1,1 dolari mai puțin decât prețul din regiune.