Boeing a anunțat că a înregistrat pierderi de 11,33 miliarde de euro pe 2024, a doua cea mai mare pierdere în istoria de 109 ani a producătorului de avioane, în contextul în care compania se confruntă cu consecințele unui scandal privind siguranța.
Pierderile din 2024 au mai fost depășite doar de cele din timpul pandemiei de coronavirus, când piața aviatică a fost blocată. Pierderile totale înregistrate de companie din 2019 se ridică la peste 33,6 miliarde de euro, conform The Telegraph.
Rezultatele sumbre vin după un an în care constructorul de avioane s-a confruntat cu desprinderea unei uși de avion de pasageri în timpul zborului, proteste ale mai multor zeci de mii de muncitori din fabrici și o serie de defecțiuni la bordul unei nave spațiale pe care a construit-o pentru NASA.
Kelly Ortberg, care a fost numit director executiv în august, a fost însărcinat cu redresarea situației, însă anunțul privind rezultatele companiei pe 2024 au subliniat amploarea sarcinii care îl așteaptă.
Compania a fost afectată de probleme de siguranță persistente după două accidente în care au fost implicate cele mai bine vândute modele de avioane – 737-MAX – în Indonezia și Etiopia, în 2018 și, respectiv, 2019, soldate cu 346 de morți.
Accidentele au dus la blocarea temporară la sol a avioanelor și au declanșat preocupări mai ample cu privire la faptul că Boeing a indus în eroare autoritățile de reglementare în timpul certificării modelului de aeronavă.
În ianuarie 2024, temerile legate de siguranță au apărut din nou atunci când un 737-MAX operat de Alaska Airlines a suferit o explozie a obturatorului ușii în timp ce zbura la 5.000 de metri.
Acest lucru a declanșat o anchetă a Administrației Federale a Aviației din SUA, care a limitat ulterior nivelul de producție al modelului 737-Max, a trimis inspectori la liniile de producție și a ordonat o revizuire majoră a proceselor de fabricație.
Separat, compania a mai suferit o lovitură de imagine în momentul când SpaceX a fost chemată să readucă pe Pământ patru astronauți americani de pe Stația Spațială Internațională, în urma unor probleme tehnice cu nava spațială Starliner a Boeing.
În plus, timp de șapte săptămâni angajații din fabricile care asamblează modelele Max, 777 și 767 au refuzat să mai lucreze, în semn de protest față de salarii și condițiile de muncă. Conflictul s-a încheiat după ce Boeing a fost de acord să le majoreze salariile.
Ca urmare, Boeing a livrat doar 348 de avioane în 2024, față de 528 cu un an înainte. Astfel, compania a rămas mult în urma rivalului Airbus, care a livrat 765 de avioane în aceeași perioadă.
Boeing a declarat că a făcut unele progrese în redresarea sa până în prezent, ajustând sistemele de producție din fabrică pentru o producție mai mare. De asemenea, încearcă să rezolve problema contractelor din sectorul de apărare care generează pierderi.
Kelly Ortberg a declarat că redresarea companiei va fi „o călătorie de mai mulți ani”, în urma acuzațiilor potrivit cărora Boeing ar avea o cultură înrădăcinată de a pune profitul înaintea siguranței.
Dave Calhoun, fostul director general care a fost forțat să plece pe fondul crizei, a recunoscut anterior că „ceva nu a mers bine” la producătorul de avioane în timpul audierilor din Senatul SUA.
Între timp, compania se străduiește, de asemenea, să îi ofere asigurări lui Elon Musk – în prezent consilier principal al lui Donald Trump – că noile avioane care să înlocuiască avionul prezidențial, cunoscut sub numele de Air Force One, vor fi livrate în curând.
Compania construiește o pereche de avioane Boeing 747 care vor fi utilizate pentru transportul în siguranță al președintelui SUA, însă proiectul are în prezent o întârziere de ani de zile și o depășire a bugetului de aproape două miliarde de euro.
Boeing a dat vina pentru aceste probleme pe schimbările de design, pe lipsa de competențe și pe problemele din lanțul de aprovizionare. Donald Trump a amenințat anterior că va anula comanda în timpul primului său mandat de președinte, în 2017.
„Președintele vrea aceste avioane mai repede, așa că lucrăm cu Elon pentru a vedea ce putem face pentru a accelera calendarul acestor programe”, a declarat Ortberg.
Cu toate acestea, nu este clar încă dacă avioanele vor fi livrate în timpul noului mandat de patru ani al lui Donald Trump.
Foto: Profimedia
CITIȚI ȘI: