Autoritatea israeliană pentru protecția datelor private a lansat o anchetă administrativă privind presupusul transfer de date de către Facebook spre compania Cambridge Analytica.
„Ancheta va încerca să afle dacă date ale cetățenilor israelieni au fost folosite ilegal în moduri care ar încălca dreptul la viață privată (…)”, a comunicat Ministerul israelian al Justiției.
Mark Zuckerberg, fondatorul și directorul general al companiei Facebook, a admis miercuri seară că au existat unele „erori”, în prima reacție după apariția informațiilor privind utilizarea ilegală a datelor în scop electoral de către firma Cambridge Analytica.
Un cetățean american a intentat deja un proces în SUA împotriva rețelei de socializare online Facebook și a firmei de analize politice Cambridge Analytica din cauza presupusei utilizări ilegale a datelor obținute din conturile a aproximativ 50 de milioane de utilizatori.
O firmă specializată în analizarea datelor online implicată în campania președintelui SUA Donald Trump și în cea pro-Brexit a exploatat în scop electoral datele de pe Facebook a zeci de milioane de cetățeni americani în ceea un membru al echipei lui Steve Bannon a numit drept „război psihologic”. Un activist pentru transparență, Christopher Wylie, a dezvăluit pentru publicațiile The New York Times și Observer că firma Cambridge Analytica, deținută de miliardarul specializat în tranzacții speculative Robert Mercer și condusă la acea vreme de Steve Bannon, a participat la campania electorală a lui Donald Trump folosind fraudulos profilurile Facebook a milioane de alegători americani pentru a construi un puternic program software în scopul anticipării și influențării preferințelor electorale. Aceeași companie de analize a fost implicată în campania pentru ieșirea Marii Britanii din Uniunea Europeană (Brexit). Steve Bannon a devenit în august 2017 director al echipei de campanie a lui Donald Trump.
Firma Cambridge Analytica a utilizat date sustrase în 2014 din conturile Facebook pentru a stabili profilurile alegătorilor americani și a le trimite reclame politice personalizate. Christopher Wylie, care a colaborat cu un profesor de la Universitatea Cambridge pentru obținerea datelor, a declarat pentru publicația Observer: „Am exploatat platforma de socializare online Facebook pentru a obține milioane de profiluri ale alegătorilor. (…) Aceasta a fost baza pe care a fost construită compania”.