În Marea Britanie, șeful comisiei parlamentare care anchetează fake news-urile a acuzat Facebook și Cambridge Analytica de faptul că i-au indus în eroare pe parlamentari, după dezvăluirile din The Observer în care se arăta că peste 50 de milioane de conturi de Facebook au fost sparte și folosite pentru a construi un sistem despre care se bănuiește că ar fi infulențat votanții în alegerile prezidențiale. Conservatorul Damian Collins a transmis că el le va cere șefilor ambilor companii, Alexander Nix și Mark Zuckerberg, să depună mărturie pentru a elucida lucrurile.
Intervenția acestuia vine după ce o sursă a descris în amănunt pentru Observer cum profilele, majoritatea aparținând alegătorilor americani, au fost alterate, într-una dintre cele mai mari breșe de date din istoria online-ului. Dezvăluirile au scandalizat ambele părți ale Atlanticului.
Președintele Comitetului reunit pentru domeniile digital, cultură, media și sport spune că îi va solicita din nou lui Nix să depună mărturie din nou pentru a explica de ce a susținut că firma pe care o conduce nu a primit date de la Facebook. „Îl vom contacta la Alexander Nix săptămâna viitoare pentru a-l ruga să-și explice comentariile”, a transmis acesta.
Collins vrea să-l cheme și pe Zuckerberg ca să depună mărturie și argumentează că până acum compania a trimis la audieri directori care au fost capabili să evite întrebările dificile și care susțineau că nu cunosc răspunsurile la întrebări.
Scandalul se extinde, însă, și în Statele Unite, acolo unde politicienii democrați au cerut investigații dure față de Cambridge Analytica, arătând și că Facebook trebuie să răspundă la întrebări legate de modul în care au ajuns să furnizeze informații private ale utilizatorilor către o companie care are legături rusești. „Acest caz ridică întrebări serioase referitoare la detaliile pe care Cambridge Analytica le știe despre utilizatorii săi, la modul în care au fost obținute, dar și la modul în care au fost folosite, adică în sprijinul campaniei politice a lui Donald Trump în SUA ori al Brexit în Marea Britanie”.
Compania și-a etalat de multe ori abilitatea e a influența alegătorii prin targetarea „psihografică” și a susținut că acesta este motivul fundamental pentru care Trump a câștigat alegerile din 2016. Într-adevăr, se poate ca prin intermediul Cambridge Analyitca staff-ul de campanie al lui Donald Trump să fi folosit ilegitim datele a milioane de americani, mai susțin americanii.
Cambridge Analytica a fost angajată de Donald Trump în iunie 2016 și a primit mai mult de 6,2 milioane de dolari, potrivit datelor sistematizate de Comisia Electorală Federală, însă reprezentanții săi neagă că ar fi folosit orice fel de date provenite de la Facebook în timpul campaniei.