Primăria din Los Angeles le va face o surpriză bicicliștilor. Ce se va întâmpla cu benzile de circulație
Consiliul Municipal din Los Angeles a aprobat un plan de transport pe termen lung care va remodela traficul stradal în următorii 20 de ani, prin adăugarea unor sute de mile de piste pentru bicicliști, linii exclusive pentru autobuze și spații pentru pietoni, în cadrul eforturilor pe care le depune cu scopul de a-i face pe șoferi să nu se mai deplaseze exclusiv cu automobilul.
În mod deloc surprinzător, în capitala neoficială a țării în ceea ce privește traficul congestionat, acest plan de transport al municipalității din Los Angeles a generat multe temeri, din cauza riscului de producere a unor blocaje în trafic de dimensiuni apocaliptice.
„Ceea ce ei încearcă să facă este să ajute blocajele din trafic să devină atât de mari, încât ești obligat să ieși din mașină”, spune James O’Sullivan, fondator al Fix the City, o asociație care intenționează să deschidă un proces în justiție pentru a stopa acest plan al primăriei. „Dar ce vei face după aceea? Vei lua un autobuz cu care vei face două ore până la destinație? Nu ne-au lăsat nicio opțiune”, mai spune acesta.
Pentru primarul Eric Garcetti, „The Mobility Plan 2034”, așa cum se numește acest program, reprezintă o parte dintr-o inițiativă mai amplă, care are obiectivul de a-i face pe oameni să renunțe la deplasarea exclusivă cu automobilul pentru a folosi trotuarele și pistele pentru biciclete. Programul a început cu extinderea uriașului sistem de tranzit promovat de predecesorul său, Antonio R. Villaraigosa.
Vremurile naive ale condusului prin Los Angeles – când, așa cum se spunea, șoferii aveau odinioară nevoie de doar 20 de minute pentru a ajunge în oricare punct din acest oraș cu suprafața de 1.300 kilometri pătrați – au trecut, spune primarul Garcetti. El îi încurajează pe rezidenți să rămână în cartierele lor și să își facă cumpărăturile de la magazine din apropiere.
„Vechiul model de oraș, centrat pe mașini, cu deplasarea în alt cartier pentru fiecare activitate diferită, a început să ne scape, în multe feluri, printre degete, indiferent dacă asta ne place sau nu”, a spus primarul Garcetti. „Trebuie să avem cartiere care să fie cât mai independente. Oamenii vor să aibă posibilitatea de a merge pe jos, de a merge cu bicicleta sau să ia autobuzul pentru a merge la un film”, a mai spus acesta.
Planul de renunțare la benzile pentru automobile va ajuta autoritățile locale să vadă cât de departe s-au dezvoltat cu adevărat cultura transportului public și cultura pedestră în Los Angeles: în urmă cu 40 de ani, atunci când municipalitatea a transformat o bandă de pe o autostradă într-o linie specială destinată vehiculelor partajate, navetiștii au organizat atât de multe revolte și proteste, până când legea respectivă a fost abrogată.
În prezent, în regiunea Los Angeles există 140 de kilometri de linii de metrou și de metrou ușor, iar cinci proiecte în derulare vizează construirea unui număr de încă 50 de kilometri. Iar serviciile de partajare a vehiculelor, precum Uber, au făcut ca deplasarea localnicilor fără mașină să devină o ipoteză mult mai plauzibilă.
În centrul Los Angelesului, populația și viața de noapte au explodat în ultimii ani, parțial pentru că aceea este zona în care se ajunge cel mai ușor fără să ai o mașină. Un program de partajare de biciclete, disponibile în stațiile folosite de mijloacele de transport în comun, va fi implementat anul viitor. Creatorii săi vor să îl extindă apoi la nivelul întregului oraș.
Mike Bonin, unul dintre consilierii de la Primărie, care a sprijinit noul plan de transport, spune că rezidenții sunt dispuși să devină „mai puțin dependenți de automobil”.
„Numărul oamenilor care spun că le-ar plăcea să se deplaseze cu bicicleta sau să meargă pe jos este uriaș. Iar numărul acelora care spun că nu vor asta, pentru că nu este sigur, curat sau convenabil, a rămas aproximativ același”, a spus Mike Bonin.
Însă deplasarea cu automobilul „domnește” în continuare: aproape 80% din totalul navetiștilor din Los Angeles merg la muncă folosind automobilul, aproximativ 19% cu autobuzul și doar 1% cu bicicleta.
Bruce Feldman, care locuiește în Southern California de peste șase decenii, se declară îngrijorat, considerând că, din cauza noului plan de transport, rezidenții ar putea să ajungă să rămână îngrădiți în propriul cartier din cauza traficului. Numărul intersecțiilor în care traficul rutier va avansa cel mai lent, potrivit estimărilor primăriei, se va dubla până în 2035 din cauza acestui plan.
„Se întâmplă atât de multe lucruri în Los Angeles, dar, dacă nu poți să ajungi la ele, atunci la ce bun să mai locuiești aici?”, spune Bruce Feldman, în vârstă de 67 de ani, care deține un magazin de cadouri de lux și locuiește în Santa Monica, o suburbie ce deține deja propria rețea de piste pentru biciclete, dar care se confruntă și ea cu probleme de trafic. „Nu mă opun bicicletelor, dacă vom fi cu toții morți înainte de a apuca să vedem orașul pe care și-l imaginează oamenii ăștia, așadar, ce vom face până atunci?”, spune acesta.
Deși planul de transport public a trecut de votul Consiliului Municipal în luna august cu o majoritate covârșitoare, obstacolele rămân. Pe lângă acel proces cu care amenință asociația Fix the City, opoziția locală ar putea deveni tot mai puternică, pe măsură ce angajații primăriei care lucrează în serviciul de transport public se pregătesc să vopsească noile piste pentru bicicliști, pietoni și autobuze speciale.
„Realitatea e că Southern California a fost construită în jurul automobilului”, spune Gil Cedillo, unul dintre cei doi membri ai Consiliului Municipal care au votat împotriva planului. „Vom crea un trafic rutier și mai aglomerat și congestii de trafic și mai mari. Nu pot să înțeleg cum cineva poate să voteze pentru așa ceva”, adaugă acesta.
El spune că foarte puțini locuitori din districtul pe care îl reprezintă, în care trăiesc majoritar persoane cu venituri mici, vor folosi pistele pentru biciclete și că toată lumea va suferi din cauza înrăutățirii condițiilor de trafic.
„Este o politică foarte elitistă”, spune politicianul american.
Și, deși autobuzele s-au dovedit esențiale pentru locuitorii din Los Angeles cu venituri mici, puține persoane care își permit un automobil aleg să se deplaseze în continuare cu autobuzul, spune Gil Cedillo, adăugând că se îndoiește că această situație se va schimba.
După ce s-a mutat pe coasta de vest, venind de la New York, Gabrielle DeBarros mergea inițial la serviciu cu mijloace de transport în comun. Dar, adeseori, a observat că, mergând pe jos 2 mile (3,2 kilometri) ajungea mai repede decât cu autobuzul. Acum că are o mașină, amenajarea unei benzi exclusive pentru autobuz nu îi va schimba obiceiurile de transport.
Multe schimbări în peisajul stradal se produc deja. Primarul Garcetti s-a deplasat recent în East Los Angeles, semnând o directivă care și-a stabilit obiectivul de a reduce la zero numărul deceselor produse în trafic în următorii 10 ani. În timpul mandatului său, au fost amplasate numeroase semafoare, curbele au fost lărgite și înăsprirea limitărilor de viteză a fost anunțată peste tot în oraș.
Modificări similare vor fi adoptate și în cartierele învecinate, în care străzile au fost incluse în programe de „dietă a drumurilor” – anumite benzi vor fi suprimate pentru a încetini traficul și pentru ca deplasarea pe două picioare sau pe două roți să devină mai sigură și mai atrăgătoare. Fostul primar Villaraigosa și-a fracturat cotul în timp ce se plimba cu bicicleta, din cauza unui taximetrist care nu i-a acordat prioritate.
„Chiar dacă oamenii nu vor alege să facă naveta cu bicicleta sau autobuzul, dacă se va reduce numărul deceselor în rândul pietonilor și bicicliștilor, atunci eu voi considera că este o inițiativă câștigătoare”, a spus Lisa Schweitzer, profesor la Sol Price School of Public Policy din cadrul Universității Southern California.