Primarul Londrei, Boris Johnson, va prezenta unei comisii guvernamentale o serie de propuneri privind închiderea sau redimensionarea aeroportului Heathrow, cel mai mare din Europa, urmând ca în loc să fie construite 100.000 de locuințe, iar traficul să fie mutat într-un hub în estul capitalei
Viitorul Heathrow intră într-o săptămână critică, în joc fiind soarta acestuia – extinderea sau chiar închiderea aeroportului, scrie cotidianul britanic The Guardian.
Johnson va prezenta în această săptămână Comisiei pentru Aeroporturi planurile pentru transformarea Heathrow într-o zonă rezidențială, în timp ce conducerea aeroportului propune construirea unei noi piste.
Primarul vrea dezvoltarea unui hub aerian cu patru piste în estul Londrei, în detrimentul Heathrow. Pentru noul aeroport, primarul propune trei posibile locații, două în estuarul Tamisei, precum și extinderea actualului aeroport Stansted.
În același timp, Johnson cere închiderea sau reducerea dimensiunilor Heathrow, întrucât terenul poate fi folosit pentru a construi un nou cartier. Conducerea Heathrow și mai mulți consilieri locali au afirmat că un nou hub aerian în estul Londrei ar lăsa aeroportul fără trafic și ar cauza pierderea unui număr mare de locuri de muncă în zonă.
Guvernul ar putea cumpăra Heathrow pentru circa 15 miliarde de lire sterline (22 de miliarde de dolari) și ar putea folosi terenul de 1.220 de hectare pentru a construi 100.000 de locuințe pentru până la 250.000 de oameni, creând astfel un nou cartier care ar mai reduce presiunea pe piața imobiliară, a declarat, luni, Johnson, potrivit Bloomberg.
Legăturile de transport foarte bune fac locația ideală pentru construcția de locuințe și sedii de companii, arată planurile primarului, scrie The Guardian.
„Pare de necrezut că un primar al Londrei propune achiziția forțată și apoi închiderea Heathrow. Propunerea primarului ar lăsa 114.000 de oameni în fața concedierii, ar crește coturile pentru contribuabili și ar dura mai mult să fie implementată decât continuarea pe baza solidă deja existentă la Heathrow”, a declarat un purtător de cuvânt al Heathrow.
Conducerea aeroportului își va prezenta miercuri cazul în fața comisiei numite de guvern, prezentând mai multe noi opțiuni pentru o a treia pistă, după ce un plan pentru extindere a fost respins în 2010.
De asemenea, șefii Heathrow vor afirma că o a patra pistă nu va fi necesară timp de mai multe decenii, combătând astfel unul dintre argumentele primăriei.
Planurile de extindere a traficului aerian al Londrei sunt susținute și de companii importante din Marea Britanie, care afirmă că dezvoltarea afacerilor pe marile piețe emergente necesită legături directe între capitala britanică și aceste țări.
Primarul și conducerea Heathrow sunt de acord asupra faptului că Londra are nevoie de un hub aerian puternic în zona de sud-est a orașului. Viziunea acestora este, însă, contestată de alte aeroporturi din Londra și apropiere.
Astfel, aeroportul Gatwick va depune propriile planuri pentru o a doua pistă, susținând o „abordare de tip constelație” a capacității aeriene în jurul Londrei. Heathrow, Gatwick și o versiune extinsă a Stansted ar concura de la egal la egal.
Aeroportul Birmingham consideră că Marea Britanie își poate asigura capacitatea aeriană necesară prin mai multe aeroporturi conectate la o rețea de cale ferată de mare viteză.
Manchester Airports Group, care a cumpărat Stansted anul trecut, nu s-a pronunțat dacă susține planurile de extindere a aeroportului.
Comisia guvernamentală va anunța până la sfârșitul anului o listă scurtă cu noi opțiuni pentru piste aeriene, urmând ca studiile detaliate să fie efectuate în 2014. Comisia va face recomandări după alegerile generale din 2015.