Căutările efectuate pentru găsirea cadavrelor victimelor și a epavei avionului Airbus A320-200 care s-a scufundat în Marea Java la 28 decembrie, cu 162 de persoane la bord, au intrat în a doua săptămână și sunt din nou perturbate de condițiile meteorologice dificile.
Echipele de căutare folosesc hidrofoane pentru localizarea balizelor acustice ale celor două cutii negre, cruciale pentru stabilirea cauzelor accidentului de avion care s-a confruntat cu nori amenințători la scrut timp după decolarea din orașul indonezian Surabaya, cu destinația Singapore.
„Pe baza datelor disponibile pentru localizarea ultimului contact cu avionul, condițiile meteo au fost factorul care a declanșat accidentul”, a declarat Agenția meteorologică indoneziană pe site-ul său de Internet.
„Fenomenul meteo cel mai probabil este gheața, care poate avaria motoarele din cauza procesului de răcire. Este vorba pur și simplu despre una dintre eventualități, bazate pe analiza datelor meteorologice existente”, adaugă agenția.
Pilotul a cerut să ia altitudine pentru a evita norii foarte amenințători, dar nu a primit autorizație imediată de la controlul aerian din cauza traficului intens de pe acest culoar aerian foarte frecventat. Avionul a dispărut de pe ecranele radar la scurt timp după aceea.
Cinci bucăți mari din avion au fost găsite în largul insulei Borneo, dar condițiile meteo foarte dificile din cursul săptămânii care tocmai s-a încheiat au împiedicat căutările la care participă inclusiv Statele Unite și Rusia.
În timp ce vremea s-a îmbunătățit, scafandrii au coborât în cursul dimineții pe fundul mării, la circa 30 de metri, unde se află bucata cea mai mare din epavă și au recuperat un cadavru, ridicând la 31 numărul victimelor recuperate până în prezent.
„Au reușit să ajungă pe fundul mării, dar vizibilitatea (…) este nulă, era întuneric și fundul era noroios, cu curenți de trei până la cinci noduri”, a declarat directorul Agenției indoneziene pentru căutare și salvare, Bambang Soelistyo, adăugând că ploile abundente și valurile înalte continuă să împiedice operațiunile.
„Din acest motiv, operațiunile scafandrilor trebuie să fie suspendate temporar. Vom încerca să mobilizăm un ROV (vehicul submarin teleghidat)”, a declarat el.
A cincea parte a avionului localizat duminică (după alte patru vineri și sâmbătă) măsoară aproximativ zece metri pe un metru, a precizat el.
Cautările, care s-au concentrat pe o zona din mare situată la sud-vest de orașul Pangkalan Bun, au fost extinse către est deoarece părți din avion ar fi putut fi luate de curenți, a remarcat Soelistyo.
Autoritățile indoneziene au refuzat până în prezent să precizeze căror elemente ale avionului corespund bucățile descoperite, dar una dintre ele ar putea fi o parte din coada aeronavei.
De altfel, autoritățile indoneziene vor ancheta „infracțiunile” comise de compania AirAsia pe care o suspectează că a folosit fără autorizație un culoar aerian. Dar autoritățile pentru aviație civilă din Singapore au declarat, la rândul lor, că AirAsia Indonesia a primit permisiunea de a efectua zborul. Este necesară însă o autorizație din ambele părți.
AirAsia Indonesia a anunțat că nu va face niciun comentariu înainte de încheierea anchetei.
Airbus A320-200 era exploatat de AirAsia Indonesia, o filială a companiei malaysiene AirAsia, ridicând la trei numărul catastrofelor aeriene din 2014 pentru companiile din Malaysia, după cele ale Malaysia Airlines (zborurile MH370 și MH17).
Familiile victimelor se pregătesc de noi înhumări la Surabaya, unde a fost înființat un centru de criză pentru identificarea cadavrelor.
Printre cele 162 de persoane aflate la bord se aflau 155 de indonezieni, copilotul francez Remi Plesel, un britanic, trei sud-coreeni, un cetățean al statului Singapore și unul din Malaysia.