Costa Concordia, o navă de croazieră gigantică, a naufragiat la 13 ianuarie 2012 în apropiere de insula italiană Giglio, provocând moartea a 32 de persoane, dar epava ei zace și în prezent, la un an de la tragedie, în fața portului, relatează AFP, care prezintă o cronologie a faptelor.
– 13 ianuarie 2012: Costa Concordia, care transporta 4.229 de persoane, dintre care peste 3.200 de turiști, se lovește de o stâncă la aproximativ 300 de metri de insula Giglio, în Toscana. Nava, care s-a apropiat de insulă pentru o paradă nocturnă, a eșuat la mai puțin de 50 de metri de țărm.
În timp ce echipa comandamentului a minimizat accidentul, s-au declanșat operațiunile de salvare. Procedura de evacuare a început la o oră după coliziune. Catastrofa s-a soldat cu 32 de morți, două persoane fiind date dispărute.
– 14 ianuarie: Comandantul navei, Francesco Schettino, este plasat în detenție la Grosseto (centru), fiind acuzat de omucidere multiplă din culpă, naufragiu și abandonarea navei. Secundul său, Ciro Ambrosio, este urmărit pentru aceleași fapte.
– 15 ianuarie: Costa Crociere, compania italiană proprietară a pachebotului, îl acuză pe comandant că a comis „erori”, atât în traiectoria urmată de navă, cât și în gestionarea situației de urgență.
– 17 ianuarie: Francesco Schettino este consemnat la domiciliu în Meta di Sorrento, la sud de Napoli.
Primele plângeri împotriva Costa. Sunt deschise proceduri judiciare în mai multe țări (Italia, Franța, Statele Unite).
– 27 ianuarie: Acord între compania de croaziere și o asociație de pasageri, care prevede despăgubiri forfetare de 11.000 de euro de persoană, plus cheltuieli. În octombrie, Costa anunță că dintre cei 3.050 de pasageri care nu au suferit nicio problemă fizică, „aproximativ 67 la sută au acceptat despăgubirea propusă”.
– Februarie: Sunt pompate 2.400 de tone carburant pentru a se evita o maree neagră.
Șapte angajați ai companiei, dintre care un vicepreședinte executiv, Manfred Ursprunger, și șeful unității de criză Roberto Ferrarini, sunt urmăriți pentru omucidere din culpă, naufragiu și lipsă de comunicare cu autoritățile maritime.
– Martie: Prima rundă judiciară în fața tribunalului din Grosseto.
– Mai: Lansarea proiectului de ridicare a epavei, prevăzută pentru februarie 2013. Operațiunea a fost amânată cu cel puțin șase luni.
– Iulie: Comandantul Schettino este supravegheat la domiciliu. El este concediat de companie.
– Septembrie: Un raport al experților dezvăluie eșecul Costa de a gestiona naufragiul, în special prin subevaluarea gravității accidentului. Responsabilitatea principală îi revine totuși căpitanului.
– Octombrie: Serie de audieri preliminare destinate stabilirii circumstanțelor naufragiului, în vederea unui proces așteptat cel mai devreme în 2013.
Căpitanul Schettino intentează o acțiune împotriva Costa pentru a cere reintegrarea sa.
– Ianuarie 2013: După un an de anchetă, magistrații se pregătesc să ceară trimiterea în judecată a opt persoane, între care ofițeri ai navei și lideri ai Costa Crociere. Epava pachebotului zace în continuare în fața portului Giglio.