Procesul împotriva comandantului navei Costa Concordia, amânat după 15 minute de la începere. Cronologia naufragiului și portretul acuzatului

Publicat: 09 07. 2013, 12:26
Actualizat: 10 07. 2013, 15:56

Procesul împotriva fostului comandant Francesco Schettino s-a deschis marți la tribunalul din Grosseto (Toscana), la un an și jumătate după naufragiul unui pachebot, Costa Concordia, la 13 ianuarie 2012, relatează AFP.

Audierea are însă toate șansele să fie amânată pentru o dată ulterioară din cauza grevei avocaților.

UPDATE 12:20 Procesul fostului comandant al pachebotului de lux Costa Concordia Francesco Schettino a început marți la Tribunalul din Grosseto (Toscana), dar a fost amânat imediat pentru 17 iulie, din cauza unei greve a avocaților, a constatat un jurnalist AFP.

După un an și jumătate de la naufragiul pachebotului de croazieră, soldat cu 32 de morți, pe 13 ianuarie 2012, audierea, la care asista acuzatul, a fost amânată după aproximativ 15 minute. Schettino este judecat pentru omucideri multiple prin imprudență, abandonarea navei și daune provocate mediului.

CRONOLOGIE: Principalele evenimente de la naufragiul navei Costa Concordia și până în prezent

2012

– 13 ianuarie: Costa Concordia, care transporta 4.229 de persoane, dintre care peste 3.200 de turiști, se lovește de o stâncă, la aproximativ 300 de metri de Insula Giglio, în Toscana. Nava, care se apropia de insulă pentru o paradă nocturnă, eșuează la mai puțin de 50 de metri de țărm.

Comandamentul minimizează accidentul. Evacuarea începe după o oră de la coliziune. Castastrofa se va solda cu 32 de morți, inclusiv doi dispăruți.

– 14 ianuarie: Comandantul navei, Francesco Schettino, este plasat în detenție la Grosseto (centru), acuzat, împreună cu secundul său, Ciro Ambrosio, de omucidere multiplă prin imprudență, naufragiu și abandonarea navei. Secundul său, Ciro Ambrosio, este urmărit pentru aceleași fapte.

– 15 ianuarie: Costa Crociere, compania italiană proprietară a pachebotului, îl acuză pe comandant că a comis „erori”, atât privind traiectoria navei, cât și în gestionarea situației de urgență.

– 17 ianuarie: Schettino este plasat sub arest la domiciliu, la Meta di Sorrento, la sud de Napoli.

Sunt depuse primele plângeri împotriva Costa. Proceduri judiciare vor fi deschise în mai multe țări (Italia, Franța, Statele Unite).

– 27 ianuarie: Acord între Costa și o asociație de pasageri ce prevede o idemnizație standard de 11.000 de euro de persoană, plus cheltuieli, care va fi acceptată de majoritatea celor care nu au fost răniți sau nu au pierdut rude.

– 12 februarie: Începe pomparea celor aproximativ 2.400 de tone de carburant, în vederea evitării unei maree negre.

– 3 martie: Începe prima dintr-o lungă serie de audieri preliminare la Tribunalul din Grosseto. Șase angajați Costa vor fi puși sub acuzare, inclusiv Schettino.

– 15 mai: Este anunțat calendarul de ridicare a epavei, prevăzută în februarie 2013. Operațiunea, fără precedent, întârzie, iar obiectivul va fi amânat pentru septembrie 2013.

– 5 iulie: Sunt modificați termenii arestării la domiciliu a lui Schettino, care cere iertare, pe 11 iulie, într-o intervenție televizată. Compania îl concediază la sfârșitul lui iulie, iar el depune plângere, ulterior, cerând reintegrarea.

– 13 septembrie: Un raport întocmit de experți dezvăluie eșecul Costa în gestionarea naufragiului, în special prin subevaluarea gravității accidentului. Responsabilitatea principală îi revine în continuare căpitanului.

2013

– 13 ianuarie: Supraviețuitori, familii ale victimelor, locuitori de pe Insula Giglio și autorități au comemorat un an de la producerea tragediei.

– 10 aprilie: Costa este condamnată la plata unei amenzi în valoare de un milion de euro, după o procedură negociată cu tribunalul, cu scopul de a evita un proces penal. Compania își recunoaște doar responsabilitatea administrativă.

– 17 aprilie: Tribunalul din Grossetto admite la viitorul proces 250 de părți civile, inclusiv Costa, Insula Giglio și statul italian.

– 14 mai: Inculpații solicită să își negocieze pedeapsa, iar cinci dintre ei – inclusiv patru membri ai echipajului și directorul unității de criză Robeto Ferrarini – primesc aviz favorabil din partea parchetului. În schimb, Schettino riscă să fie judecat singur, în funcție de ceea ce va decide judecătorul.

– 22 mai: Data începerii procesului în cazul naufragiului navei Concordia este stabilită pe 9 iulie. „Sunt împăcat cu conștiința mea”, spune Schettino, dând asigurări că „nu se teme de închisoare”.

Enorma epavă a pachebotului Concordia zace în continuare în fața portului Giglio.

BIO: Căpitanul Francesco Schettino, țapul ispășitor în procesul Costa Concordia

Căpitanul Francesco Schettino, principalul acuzat de naufragiul pachebotului Costa Concordia, a fost caracterizat drept un „laș”, care și-a abandonat nava aflată în primejdie, dar ar putea fi, de asemenea, un țap ispășitor convenabil, relatează AFP.

Fostul comandant este cercetat pentru omucidere multiplă din culpă, abandonul navei și daune provocate mediului, după naufragierea pachebotului de croazieră, soldată cu 32 de morți, la 13 ianuarie 2012. Procesul comandantului navei Costa Concordia a început marți, la Grosseto (Toscana).

Căpitanul, în vârstă de 52 de ani, este acuzat de realizarea unei manevre periculoase de „salut” în apropiere de coastă, de care s-a apropiat sub limita legală de 500 de metri. Nava Concordia s-a lovit de o stâncă și s-a scufundat la câteva zeci de metri de țărm. De asemenea, Schettino este acuzat că a dat alerta cu o întârziere de o oră și că a părăsit nava în timpul evacuării celor 4.200 de persoane aflate la bord, în pofida codului de onoare al marinarilor.

Schettino, care ulterior a fost concediat de Costa Croisiere, susține că a salvat mii de persoane, realizând o manevră miraculoasă și că a părăsit nava doar după ce aceasta s-a înclinat la 90 de grade, pentru a coordona operațiunile de salvare de pe mal. Justiția va stabili rolul său în acest accident, dar Schettino și-a primit deja sentința din partea presei și a întregii lumi.

Presa britanică tabloidă l-a supranumit pe Schettino „Căpitanul laș”, pentru că a refuzat să revină pe navă, moment imortalizat într-o conversație înregistrată cu comandantul Gregorio De Falco, șef al Căpităniei din Livorno, care i-a ordonat: „urcați din nou la bord!”.

Pasagerii au afirmat că în seara naufragiului l-au văzut pe căpitan consumând alcool, în compania unei tinere blonde, indentificată mai târziu drept dansatoarea moldoveancă Domnica Cemortan.

Într-un articol publicat mai târziu în săptămânalul Panorama, pasagerii italieni obișnuiți cu croazierele Costa se mirau că acesta „a fost mereu prezent printre pasageri” în loc să fie la conducerea navei.

În orașul natal al lui Schettino, Meta di Sorrento, pe coasta Amalfi, unul dintre foștii săi profesori de la institutul nautic Nino Bixio, intervievat în octombrie de către AFP, a subliniat că Schettino era „un căpitan care își asuma riscuri” și că în acea seară Concordia naviga de cinci ori mai repede, menționând o „problemă de caracter”.

Superiorii lui săi Schettino, născut pe 14 noiembrie 1960, i-au aprobat în 2006 cererea de a schimba statutul în comandant.

Astfel, un comandant al Costa, Mauro Mautone, care a fost un „colaborator direct” al lui Schettino, îl descrie pe fostul căpitan drept „o persoană foarte serioasă, de încredere, capabilă să adopte o atitudine adaptată circumstanțelor și dotat cu capacități înalte”, potrivit unor extrase din anchetă, citate de presă.

Comandantul Mario Moretta își amintește de Schettino ca de „o persoană cu un bagaj profesional excelent”.

Procurorul Francesco Verusio este convins că procesul va confirma tezele sale, iar Schettino va fi găsit vinovat. Acuzarea consideră că Schettino și-a asumat un risc enorm, nu a efectuat nici o „manevră miraculoasă” pentru a aduce nava la mal, având parte doar de noroc, și a abandonat nava, în timp ce 300 de pasageri se aflau la bord.

Avocații lui Schettino, Domenico și Francesco Pepe vor să demonstreze că „el nu este singurul responsabil”, evocând rolul conducătorilor companiei Costa, care au folosit oțel uzat în construirea navei, ceea ce ar fi putut declanșa disfuncționalități în compartimentele etanșe și în generatoarele de urgență.

Un grup independent de avocați, Justiție pentru Concordia, i-a cerut Parchetului să extindă câmpul de responsabilitate la conducerea companiei Costa.

Schettino a adoptat o poziție reținută. Ultima dată când a vorbit în fața tribunalului, în timpul audierilor preliminare din mai, el s-a declarat „linștit și având conștiința împăcată”, fiind convins că procesul îi va permite „să explice faptele cu calm”.

Anna Primac, anna.primac@mediafax.ro

Gaidau Ion, ion.gaidau@mediafax.ro

Valentin Vidu, valentin.vidu@mediafax.ro