Raport Facebook. Câți utilizatori din SUA au văzut anunțurile politice promovate din Rusia în timpul alegerilor
Cifrele prezentate în premieră de Facebook subliniază cât de eficientă ar putea fi implicarea în alegerile electorale prin intermediul media sociale, cu o investiție minimă.
Cumpărătorii de anunțuri de promovare au cheltuit doar 100.000 de dolari, pe parcursul a doi ani, și au vizat 10 milioane de persoane, potrivit datelor prezentate de Facebook. Mai mult de jumătate dintre anunțuri au fost vizualizate după alegerile prezidențiale din SUA din 2016, indicând faptul că eforturile Rusiei de manipulare politică ar putea depăși perioada campaniei electorale.
„44% din anunțuri au fost văzute înainte de alegerile din SUA din 8 noiembrie 2016, 56% au fost vizualizate după alegeri. Încă mai căutăm abuzuri pe platforma noastră, ancheta internă continuă. Sperăm că prin colaborarea cu Congresul, cu procurorul special și cu partenerii noștri din industrie vom contribui la păstrarea persoanelor cu rele intenții departe de platforma noastră”, a declarat Elliot Schrage, vicepreședintele Facebook pentru politici și comunicare.
Publicarea acestor date a venit la câteva ore după ce Facebook a oferit Congresului SUA o evidență detaliată a anunțurilor, inclusiv date despre cumpărători și eforturile lor de direcționare. Aceste înregistrări au fost transmise Comisiei de Informații și Comisiei Juridice din Senat și Camera Reprezentanților.
Elliot Schrage a mai precizat că majoritatea anunțurilor „par să se concentreze asupra mesajelor sociale și politice cu scopul de a diviza, la nivelul spectrului ideologic, atingând subiecte de la chestiuni legate de comunitatea LGBT, la problemele rasiale, până la imigrație și dreptul de a deține arme”.
Oficialul companiei Facebook susține că folosirea platformei de către Rusia reprezintă doar o parte dintr-un plan mult mai elaborat, iar Congresul SUA și procurorul special Robert Mueller trebuie să elucideze această situație.
„Alegerile din 2016 din SUA au fost primul moment în care s-au raportat dovezi potrivit cărora factori străini au încercat să exploateze internetul pentru a influența comportamentul alegătorilor. Înțelegem mai multe despre abuzurile asupra serviciului nostru și vom continua să investigăm pentru a afla tot ce putem. Realizăm că experiența noastră este doar o bucată mică dintr-un puzzle mult mai mare. Congresul și procurorul special sunt în măsură să pună aceste lucruri cap la cap, deoarece au o putere mult mai amplă de investigare și capacitatea de a obține informații din alte surse”, a mai spus Schrage.
Biroul Federal pentru Investigații, Senatul SUA și Camera Reprezentanților au declanșat anchete în cazul ingerințelor Rusiei în campania electorală și al presupuselor contacte între apropiați ai președintelui Donald Trump și oficiali ruși. Procurorul special Robert Mueller coordonează investigațiile.