Războiul Europa – SUA a început, deocamdată doar în plan comercial. Cu acordul Organizaţiei Mondiale a Comerţului, UE impune SUA tarife vamale suplimentare pentru produse americane în valoare de patru miliarde de dolari! Totul, drept răspuns la subvenţiile ilegale acordate de Washington producătorului de avioane Boeing.
Spuneam că Organizaţia Mondială a Comerţului și-a dat acordul pentru impunerea acestei suprataxe. Într-adevăr, într-un raport de 137 de pagini, OMC a ajuns la concluzia că „natura efectelor nefavorabile”, care au legătură cu subvenţiile acordate constructorului american de avioane Boeing, se ridică la aproape patru miliarde de dolari. În consecinţă, UE nu poate solicita contramăsuri care să depăşească această sumă.
Mai sunt doar trei săptămâni până la alegerile prezidenţiale din SUA, iar decizia OMC de a permite UE să suprataxeze produsele americane importate riscă să atârne greu în balanța votului din 3 noiembrie. Totuși, diplomații spre că mai sunt șanse să se relanseze tensiunile comerciale între Washington şi Bruxelles, oferindu-se o oportunitate de a închide un litigiu care durează de 16 ani.
Comisia Europeană a anunţat că ar prefera o soluţie negociată, dar a avertizat că în lipsa unei astfel de soluţii va impune tarife vamale suplimentare. Executivul comunitar a pus deja la punct o listă de produse americane care ar putea fi vizate de noile tarife, listă care include avioane, vinuri, băuturi spirtoase, tractoare, peşte congelat şi suc de portocale congelat. Cel mai devreme când UE va putea impune noile tarife este după o reuniune a OMC din 26 octombrie, însă puţini analişti se aşteaptă ca blocul comunitar să facă acest lucru înaintea alegerilor prezidenţiale din SUA.
De peste 10 ani, OMC este arbitrul unei dispute între Boeing şi Airbus, cu privire la subvenţiile acordate de SUA şi Uniunea Europeană pentru industria lor aeronautică. Ultima decizie a OMC vine într-un moment în care cei doi mari producători mondiali de avioane se confruntă cu o scădere fără precedent a comenzilor din cauza coronavirusului. Airbus şi-a redus producţia lunară cu o treime, iar Boeing intenţionează să renunţe la peste 10% din forţa de muncă.