Actualul război comercial UE-China afectează companiile europene, după ce consumatorii chinezi au decis să boicoteze produsele acestora.
Boicotul consumatorilor chinezi asupra produselor companiilor occidentale vine în contextul în care Uniunea Europeană a sancționat China din cauza abuzurilor comise de regimul de la Beijing împotriva minorității uigure, informează Digi24, care citează o analiză a Politico.
Pentru a protesta față de persecutarea uigurilor, mai mulți giganți ai modei au refuzat să mai cumpere bumbac din provincia chineză Xinjiang, unde minoritatea uigură este persecutată de autoritățile chineze.
După negocieri care au durat 7 ani, Uniunea Europeană și China păreau acum trei luni că au ajuns la un acord comercial.
Acest acord ar fi îmbunătățit accesul investitorilor europeni pe piața chineză și ar fi asigurat, în același timp, accesul companiilor chineze pe piețele europene.
Însă decizia Uniunii Europene de a impune sancțiuni Chinei a blocat acest acord. Concomitent, companii precum Nike sau H&M s-au angajat să nu mai cumpere bumbac din Xinjiang, în urma acuzațiilor despre munca forţată şi epurarea etnică la care sunt supuşi minoritarii uiguri din regiune.
H&M s-a numărat printre primele companii occidentale afectate de boicotul chinez. Produsele brandului suedez au fost săptămâna trecută retrase de pe principalele site-uri chineze de vânzare online..
Conform televiziunii de stat CCTV, H&M a „calculat greșit” încercând să fie un „erou al dreptății” și că „trebuie să plătească un preț mare pentru acțiunile sale greșite”.
De asemenea, cel puțin trei mari platforme chineze de comerț online – Pinduoduo, JD.com și Tmall – au retras produsele H&M de la vânzare.
H&M, al doilea retailer de îmbrăcăminte la nivel mondial, îşi asigură mai mult de 5% din cifra sa de afaceri în China, unde se află aproape 10% dintre magazinele sale.
Și compania americană Nike a fost vizată de acest boicot după ce a decis să nu mai folosească bumbac din Xinjiang.
Xu Guixinag, purtătorul de cuvânt al Guvernului regional din Xinjiang i-a acuzat pe europeni și pe americani de rasism, amintind și de comerțul cu sclavi și de crimele din perioada colonială.
„Nu e o idee bună să te iei de poporul chinez, inclusiv de popoarele de diverse etnii care trăiesc în Xinjiang. Prima reacție a noastră e că nu o să vă mai cumpărăm produsele. Mai puteți acum să faceți afaceri în China? Mai primiți vreun ban de la poporul chinez? Nu mai primiți nimic”, a spus oficialul chinez.
Și brandul Hugo Boss a fost vizat de critici după ce a anunțat că nu utilizează bumbac provenit din Xinjiang.
„Acest brand german, care a făcut uniformele militarilor naziști, s-a inflamat”, se arată într-un articol publicat pe un site de știri chinezesc.
Ministrul chinez de Externe a negat orice implicare a Guvernului de la Beijing, susținând că boicotul este strict expresia nemulțumirii poporului chinez.
Rețelele sociale din China sunt invadate de reacții împotriva companiilor occidentale și de apeluri privind boicotarea acestora.
Hashtag-ul „Susțin bumbacul din Xinjiang” este acum cel mai utilizat pe Weibo, principala platformă socială din China.
Politico notează că reacția agresivă a Chinei vine în contextul în care actualul președinte american, Joe Biden, încearcă să mobilizeze o alianță comercială cu UE, Marea Britanie și Canada, menită a contracara economia chineză.