Război total între operatorii de transport aerian. Ryanair, Easyjet şi alte companii aeriene low-cost se revoltă. Într-o scrisoare trimisă Comisiei Europene, se cere ca planul de a forţa transportatorii să utilizeze o anumită cotă de combustibili sustenabili să se aplice pentru toate zborurile. Adică, nu doar pe cele pe distanţe scurte, cum vrea Bruxellesul.
Cu alte cuvinte, și giganții din industrie să fie nevoiți să suporte aceleași costuri!
Din ordinul Comisiei Europene, companiile aeriene vor trebui să utilizeze o cotă minimă de combustibili sustenabili pentru aviaţie (SAF). Totul, în ideea de a reduce emisiile de CO2 ale sectorului aeronautic. În decembrie, Bruxellesul a abandonat o ţintă de 5% pentru anul 2030, considerată ca fiind prea mică.
Mai multe companii aeriene low-cost au trimis o scrisoare CE. Se solicită ca orice cote privind combustibilii sustenabili să se aplice nu numai pentru zborurile în interiorul UE, dar şi pentru zborurile pe distanţe lungi, din şi spre continent! Adică, să plătească și marile firme de pe piață!
„Excluderea zborurilor pe distanţe lungi de la obligaţia privind combustibilii sustenabili ar însemna că tocmai acea zonă din sectorul nostru care are cea mai mare nevoie de decarbonizare nu ar fi acoperită de această legislaţie”, se arată în scrisoarea trimisă comisarilor europeni ai Transportului şi Mediului.
Printre semnatarii scrisorii se numără companiile aeriene Easyjet, Ryanair, Wizz Air, Jet2, precum şi ONG-ul Transport&Environment. Drept dovadă, se prezintă datele publicate de Eurocontrol (organismul de gestionare a traficului aerian). Acestea arată că 6% din zborurile de pe aeroporturile europene care au depăşit 4.000 de kilometri au fost responsabile pentru jumătate din emisiile totale de CO2 ale zborurilor cu plecarea din Europa.
Potrivit semnatarilor, combustibilii sustenabili sunt singura opţiune pe termen scurt pentru a reduce emisiile de CO2 ale zborurilor pe distanţe lungi. În schimb, pentru zborurile pe distanţe scurte, combustibilii sustenabili sunt doar o soluţie temporară. Asta, până când noi tehnologii (precum avioanele care funcţionează cu hidrogen) vor deveni disponibile, adică din deceniul următor.
Apelul companiilor low-cost se lovește de opoziţia marilor transportatori aerieni. Motivul, obligaţia de a utiliza o cotă de combustibili sustenabili le va provoca costuri suplimentare faţă de cele suportate de rivalii străini.
„Nu există nicio logică pentru excluderea zborurilor pe distanţe lungi de la obligaţia de a utiliza combustibili sustenabili deoarece aceasta este singura lor modalitate posibilă pentru a decarboniza”, a declarat directorul general de la Ryanair, Michael O’Leary.