RĂZBOIUL KEBABULUI. Turcii cer să se respecte rețeta otomană din secolul 17, dar germanii vând doner kebab vegetarian și chiar variante cu ciocolată
This browser does not support the video element.
RăzGermania și Turcia și-au încrucișat săbiile de război pentru supremația asupra kebabului. Berlinul contestă încercarea Ankarei de a obține monopolul asupra acestui popular aliment de stradă cu statut protejat în UE.
Conflictul a început în aprilie 2024, când Turcia a aplicat pentru a înregistra denumirea de doner ca „specialitate tradițională turcească” în întreaga Europă.
Germania produce o varietate amețitoare de reinterpretări ale doner kebabului turcesc, inclusiv variante vegetariene. Sau variante satirice pe bază de cartofi în Oldenburg și kebab de leberkäs în Bavaria. Unele magazine din Europa vând chiar și doner cu cremă de ciocolată la desert. Pentru turcii tradiționaliști este o „BLASFEMIE”!
Iar turcii sunt furioși că germanii nu respectă rețeta unui preparat originar din bucătăria otomană a secolului 17. Ankara vrea să obțină pentru preparatul ei „doner kebab” un statut european protejat, așa cum au șunca serrano din Spania și pizza napolitană din Italia.
Turcia consideră doner kebabul ca fiind marca sa înregistrată
Înseamnă că eticheta de „doner” ar putea fi folosită doar de restaurantele care respectă metodele și specificațiile de preparare turcească. Germania susține că acest lucru ar crea mari obstacole birocratice și ar crește prețul celei mai populare gustări.
Nu e destul că preparatul s-a scumpit din cauza inflației și creșterii costului vieții. Dacă cererea Ankarei va fi aprobată, doar carnea de vită și miel „tăiată orizontal în cotlete cu o grosime de 3-5 mm” ar putea fi vândută sub denumirea de „doner”.
Cotletele de pui ar putea fi mai groase. Iar carnea tocată ar fi complet interzisă. Vârsta animalelor de origine și cuțitul pentru feliere ar trebui să îndeplinească specificații distincte. Ar urma să fie respectate cu strictețe și condimentele pentru marinarea cărnii, conform cererii susținute de Federația Internațională Doner din Istanbul. Turcia susține că doner kebabul este o parte integrală a „patrimoniului culinar” al Turciei.
Germania refuză
Miza este mare, cu vânzările de kebab din Germania care ating cifra de 7 miliarde de euro pe an. Se estimează că 1/3 germani mănâncă cel puțin un doner pe lună. Dar de la inflația provocată de pandemie și de războaie, preparatul devine unul de lux.
Partidul de extremă stângă Die Linke a cerut parlamentului să introducă un plafon de preț pentru doner. Extremiștii socialiști acuză că prețurile kebabului au crescut la 10 euro în unele orașe germane. Acum doi ani, erau 4 euro.
Atât Turcia, cât și Germania, cu diaspora sa turcă de 2,7 milioane de persoane, revendică dreptul de a fi locul de naștere al doner kebabului.
Ce se va întâmpla dacă Turcia va avea succes?
Dacă Turcia va avea succes în tentativa de înregistrare, noile reguli ar avea „consecințe catastrofale pentru afacerile gastronomice și consumatori”, a declarat Ingrid Hartges, șefa Asociației Germane de Hoteluri și Restaurante, pentru media locală.
Ea a spus că nu este nevoie de implicarea UE în disputa culinară, care deja intră sub incidența standardelor naționale „clare și detaliate” stabilite în 1992.
„Este un atac asupra identității culturale a Germaniei”, a spus sociologul berlinez Eberhard Seidel, care a scris o carte despre istoria donerului, în ziarul Frankfurter Allgemeine Zeitung.
Cele două țări au acum șase luni pentru a găsi un compromis, altfel Comisia Europeană va trebui să se pronunțe asupra disputei. Deși Turcia nu aparține Uniunii Europene, țările terțe pot înregistra produse pentru marcă înregistrată proprie, scrie The Guardian.
Citește și:
Câți lei câștigă SALARIU shaormarii de la Dristor Kebap din București. Suma e impresionantă
Am făcut calculul! Câți bani primește un shaormar din București în 2023, din salariu + bacșiș