Prima pagină » Știri externe » Reduceri fictive în supermarketuri. Practica înșelătoare prin care retailerii îi fac pe cumpărători să cheltuie mai mulți bani

Reduceri fictive în supermarketuri. Practica înșelătoare prin care retailerii îi fac pe cumpărători să cheltuie mai mulți bani

Supermarketurile din Marea Britanie ar putea fi investigate de autorități, pe fondul unor suspiciuni potrivit cărora cumpărătorii ar fi pierdut „sute de milioane de lire sterline", din cauza reducerilor fictive, a etichetelor înșelătoare și a obiceiului retailerilor de a majora prețurile pe ascuns.

Which?, asociația pentru protecția consumatorilor, i-ar putea chema în instanță pe retailerii care și-au înșelat consumatorii, precum Tesco, Asda, Sainsbury”s și Morrisons. CMA (Competition & Markets Authority) din Marea Britanie ar urma să investigheze acest caz și să determine implementarea unor noi legi, referitoare la modul în care prețurile și ofertele le sunt prezentate consumatorilor.

Mai mult, supermarketurile ar putea primi amenzi usturătoare. „Am identificat maimulte tactici înșelătoare – precum reducerile la mai multe produse cumpărate, micșorarea dimensiunii produselor și ofertele exagerate. Mulți retaileri creează iluzia unor economii care nu există și îi manipulează pe consumatori să cheltuiască mai mulți bani. Aceștia aleg produse de care altfel nu ar fi fost atrași”, a precizat Which?.

40% din produse sunt vândute cu o anumită reducere, sugerând că britanicii sunt „momiți” cu reduceri fictive. Totuși, Which? precizează că multe din aceste achiziții nu respectă oferta și „consumatorii pierd, la un loc, sute de milioane de lire sterline”.

Principala problemă ține de ofertele înșelătoare, care nu sunt atât de bune precum par. Which? a oferit exemplul produsului Nestle Kit Kat Chunky Collection Giant Easter Egg, care a fost vândut timp de doar 10 zile la un preț de 7,49 lire sterline (în ianuarie), apoi s-a comercializat cu 5 lire sterline „la ofertă”, timp de 51 de zile.

Autoritatea sugerează că produsul ar fi trebuit să își păstreze prețul de 7,49 lire sterline mai mult tiump, cel puțin 28 de zile. La rândul lor, supermarketurile au precizat că nu pot face acest lucru, când este vorba de alimente.

În teorie, supermarketurile nu au voie să își păcălească consumatorii referitor la prețul unui produs, riscând să fie pedepsite de lege. În practică, retailerii operează într-o „zonă gri”. Which? a precizat că Tesco a vândut un pachet de șase doze de Green Giant Original Sweetcorn cu 3,56 lire sterline, menționând că este vorba de o „ofertă specială”. De fapt, dozele erau mai ieftine dacă erau cumpărate la pachet de patru, prețul fiind de 2 lire sterline.

Which? a mai precizat că modul în care supermarketurile vând multe produse, fructe și legume este înșelător. Asociația a identificat totodată o „epidemie” în care produsele marilor branduri sunt tot mai mic și au un preț la fel de mare. „Este suficient și vom apela la toate căile legale pentru a acționa în favoarea consumatorilor”, a declarat directorul executiv al Which?, Richard Lloyd.

Consorțiul Retailerilor Britanici a respins însă acuzațiile asociației Which?. „Nu acceptăm asemenea reclamații. Exemplele sunt foarte concentrate și nu prezintă un tablou general. Cele mai mari supermarketuri au colaborat cu guvernul și autoritățile publice pentru a preciza clar prețurile”, a declarat Tom Ironside, directorul BRC, citat de Daily Mail

Silviu Bănilă este editor la GÂNDUL.RO și are o vastă experiență, cu precădere în presa online. A absolvit Facultatea de Jurnalism din cadrul Universității Hyperion în anul 2006. Între ... vezi toate articolele