Alexandru Iftimie, un bărbat de 39 de ani, care a venit în Marea Britanie din România în urmă cu șapte ani, lucra ca șofer Uber în timpul pandemiei de COVID când a primit un mesaj neașteptat din partea aplicației.
Mesajul, transmis în mod automat de Uber, l-a avertizat că riscă să își piardă jobul în cadrul companiei pentru că o „activitate frauduloasă” ar fi fost asociată contului său.
„Am primit un avertisment: «Am detectat o activitate frauduloasă, prin urmare trebuie să te oprești, altfel va trebui să te concediem». Am spus: «Trebuie să fie o greșeală, știu că nu am făcut nimic». Dar două săptămâni mai târziu, am primit altul. exact același mesaj, cu diferența că de data aceasta era menționat că este ultimul avertisment”, povestește Alexandru pentru The Guardian.
Când a sunat la linia de asistență pentru șoferi pentru a înțelege de ce a primit acest avertisment, el a aflat că a fost acuzat că ar fi taxat clienții suplimentar fără motiv.
„Vă puteți imagina cât de greu a fost să îi explic unui operator Uber că tunelul Blackwall a fost închis în timpul unei călătorii și așa că a trebuit să fac un ocol?” spune acesta.
Românul nu a reușit să obțină o explicație clară a motivului pentru care a fost semnalat de către sistemul automat drept șofer care încalcă regulamentul Uber.
Alexandru a devenit extrem de îngrijorat în acel moment, dat fiind că în perioada pandemiei nu avea alte venituri în afară de cele obținute de la Uber.
„Într-o companie normală, ai un departament de HR și acest tip de problemă poate fi rezolvată într-un fel sau altul, nu neapărat în favoarea ta, dar ai avea o echipă specializată”, explică românul.
Pentru că nu a primit explicațiile dorite, Iftimie a mers în instanță, fiind sprijinit de sindicatul din care face parte. El a dat în judecată și Ola, o altă aplicație de ride sharing cu care a colaborat. Procesul a fost deschis la Curtea de Apel din Amsterdam, Olanda, unde Uber are sediul european.
Instanța a constatat că atât el, cât și alți șoferi implicați în caz, din Marea Britanie și Portugalia, aveau dreptul la mai multe informații despre modul în care au fost luate deciziile automatizate cu privire la aceștia.
Chiar înainte ca dosarul să ajungă în instanță, Uber și-a cerut scuze și a recunoscut că a făcut o greșeală. Iftimie speră că acest lucru îi va ajuta și pe alții să conteste deciziile automate care le amenință mijloacele de trai.
„Este vorba de principii. Ar trebui să luptăm pentru principiile noastre. În România comunistă descrisă de părinții mei nu puteai să spui o vorbă, nu puteai să spui nimic. Ai fi putut fi arestat pentru că ai spus o glumă despre persoana greșită”, mai povestește Alexandru.