Prima pagină » Știri externe » Salariul minim impus de Germania transportatorilor străini, în atenția Parlamentului European

Salariul minim impus de Germania transportatorilor străini, în atenția Parlamentului European

Salariul minim impus de Germania transportatorilor străini, în atenția Parlamentului European
Germania are pentru prima dată un salariu minim pe economie, aplicat de la 1 ianuarie, de 8,5 euro brut pe oră.

Germania are pentru prima dată un salariu minim pe economie, aplicat de la 1 ianuarie, de 8,5 euro brut pe oră.

Noua legislație prevede ca salariul minim să fie aplicat și în cazul transportatorilor străini care tranzitează Germania, însă măsura este deocamdată suspendată pentru clarificarea unor aspecte care țin de respectarea legislației europene.

Parlamentul European a organizat, miercuri seară, prima dezbatere privind normele de salarizare impuse transportatorilor de către Germania, dezbaterea fiind solicitată de mai mulți eurodeputați, printre care și români.

Comisarul pentru Transporturi Violeta Bulc a spus că implicațiile acestor norme impuse de Germania sunt evaluate de Comisia Europeană, fiind suspendate parțial pentru șoferii străini aflați în tranzit.

Violeta Bulc a subliniat că orice astfel de măsuri naționale trebuie să fie conforme cu legislația Uniunii Europene, precizând că nu poate da un punct de vedere oficial la întrebările parlamentarilor pe această temă deoarece Comisia Europeană încă evaluează măsurile germane și impactul acestora.

Potrivit acesteia, Comisia va aborda, de asemenea, problema standardelor sociale și a condițiilor de muncă din sectorul transporturilor într-un pachet legislativ rutier, programat pentru 2016.

Tema privind normele impuse de Germania transportatorilor a fost abordată și de europarlamentari, părerile acestora fiind împărțite.

Unii dintre ei au subliniat nevoia de a preveni dumpingul social și de a asigura competiția corectă între transportatori. Astfel, unii deputați au sugerat introducerea unui salariu minim la nivelul Uniunii Europene și au cerut Comisiei să facă propuneri care să protejeze drepturile sociale ale șoferilor și condițiile de muncă, inclusiv o „listă neagră” a companiilor care încalcă regulile.

Alți europarlamentari au apreciat că impunerea unui salariu minim național pentru șoferii aflați în tranzit ar obstrucționa libera circulație a bunurilor, ceea ce ar fi contrar Pieții Unice UE și principiilor subsidiarității, creând costuri și eforturi administrative suplimentare pentru companiile de transport din alte state membre UE.

Europarlamentarul liberal Norica Nicolai, membru al grupului ALDE, a spus că Germania încalcă prin aceste norme pentru transportatori directivele relevante în materie de salarizare, care lasă statului membru posibilitatea de a reglementa în materie de venituri salariale.

„Grupul ALDE este unul dintre grupurile care au inițiat o întrebare cu răspuns oral, ce a declanșat această dezbatere. În opinia noastră, poziția Germaniei încalcă directivele relevante în materie de salarizare, care lasă statului membru posibilitatea de a reglementa în materie de venituri salariale. Această decizie a Germaniei afectează în mod foarte clar drepturile salariale ale cetățenilor români care lucrează pentru companii românești și nu numai și care tranzitează Germania. Este practic o fragmentare a salariului unic și este, în opinia noastră, o încălcare a principiilor care reglementează această materie. Noi vom încerca în continuare să ne batem pentru ca aceste state membre să găsească o formulă unitară care să nu creeze diviziuni de competiție între satele membre pentru că această măsură afectează în primul rând competitivitatea companiilor românești de transport”, a mai spus Norica Nicolai.

La rândul său, europarlamentarul Marian-Jean Marinescu a declarat corespondentului MEDIAFAX că noile norme impuse de Germania creează mari probleme companiilor românești de transport, precizând că, din punctul său de vedere, reprezintă o încălcare a regulilor de piață unică și a directivei serviciilor.

„Am reușit după trei luni de eforturi destul de mari să introducem pe agendă această dezbatere. Din păcate, doar grupul PPE a fost de acord, socialiștii și liberalii nu au fost de acord inițial și am reușit doar acum să avem această dezbatere. Ceea ce se întâmplă nu este în regulă. A stabili un salariu minim este dreptul fiecărui stat membru. A forța ca acest salariu să fie plătit pentru cei care nu sunt rezidenți sau nu sunt detașați în acel stat este, după părerea mea, o încălcare a regulilor de piață unică, a directivei serviciilor, deci trebuie neapărat să se elimine această prevedere. Mă întreb de ce nu aplică același lucru și pentru stewardesele care tranzitează Germania sau pentru piloții ori marinarii care stau în port”, a afirmat Marian-Jean Marinescu.

El a adăugat că, din discuțiile pe care le-a purtat cu oficialii Comisiei Europene, instituția va continua procedura de infringement inițiată în cazul Germaniei privind noile reguli pentru transportatori.

Dezbaterea din Parlamentul European a fost organizată pe fondul protestelor declanșate de transportatorii din mai multe țări europene nemulțumiți de normele impuse de Germania privind salariul minim pentru șoferii care transportă mărfuri.

Câteva zeci de transportatori din România, Ungaria, Polonia și Cehia au organizat, miercuri, un protest comun la Bruxelles. Deși transportatorii au vrut să organizeze un protest de amploare, autoritățile și Poliția din Bruxelles le-au permis un protest cu doar câteva zeci de persoane din cauză că în oraș este impus codul galben de alertă teroristă. Protestul a avut loc timp de două ore în Place du Luxembourg, zona aflată lângă Parlamentul European.

Secretarul general al Uniunii Naționale Transporatorilor Rutieri din România, Radu Dinescu, a declarat corespondentului MEDIAFAX că transportatorii au declanșat aceste proteste deoarece noile norme impuse de Germania le afectează activitatea și consideră că este „un precedent extraordinar de periculos prin care un stat membru al UE impune reglementări altor state membre”.

„Germania a impus o lege a salariului minim cu aplicare, din păcate, și pentru angajații companiilor stabilite pe teritoriul altor țări decât pe teritoriul Germaniei. Astfel, o companie de transport din România care are un camion cu un șofer în tranzit trebuie să facă dovada timpului petrecut de acest șofer pe teritoriul Germaniei, trebuie să îl raporteze înainte ca acest șofer să meargă în Germania, în caz contrar amenda fiind de 30.000 de euro, deci ne creează costuri administrative, iar lipsa furnizării de dovezi prin care acel șofer a fost plătit conform normelor din Germania se sancționează cu amendă de până la 500.000 de euro. Considerăm că este un precedent extraordinar de periculos prin care un stat membru al UE impune reglementări altor state membre. De aceea suntem la Bruxelles și organizăm acest protest pentru că orice se stabilește pentru satele membre trebuie dezbătut în Parlamentul European”, a spus Dinescu.

Potrivit acestuia, prin noile norme Germania ar viza scoaterea companiilor de transport din Europa de Est de pe piața vest-europeană.

„Nu este un câștig uriaș sau semnificativ pentru șoferi. Este vorba doar despre o măsură care duce la creșterea costurilor companiilor de transport. Germania vizează scoaterea companiilor de transport din Europa de Est de pe piața vest-europeană”, a mai afirmat Dinescu.

Întrebat care ar fi cel mai grav scenariu pentru transportatorii români dacă se vor aplica noile norme impuse de Germania, Radu Dinescu a răspuns că practic aceste companii ar fi eliminate din Europa de Vest, ar falimenta, iar șoferii și-ar pierde locurile de muncă.

„Tragedia este că dacă se impun astfel de legi, cresc costurile companiilor de transport din România, vom fi eliminați de pe aceste piețe din Europa de Vest, unde lucrează fantastic de mulți transportatori români, care sunt foarte competitivi, care furnizează o calitate foarte bună a operațiunilor de transport și de aceea sunt și preferați de clienții din Europa de Vest în fața companiilor tradiționale germane și franceze. Practic aceste companii ar fi eliminate din Europa de Vest, ar falimenta, iar conducătorii auto și-ar pierde locurile de muncă”, a adăugat Secretarul general al Uniunii Naționale Transporatorilor Rutieri din România.

Citește și