„Facebook ne-a confirmat că datele a până la 2,7 milioane de europeni – ori, mai precis, ale persoanelor din UE – probabil au fost accesate inadecvat de compania Cambridge Analytica”, a declarat vineri Christian Wigand, un purtător de cuvânt al Comisiei Europene.
Este prima dată când sunt anunțate cifre privind utilizatorii afectați la nivelul Uniunii Europene. Anterior, presa relatase că Facebook confirmase accesarea datelor a 309.815 utilizatori din Germania și a 214.123 de utilizatori din Italia.
Facebook a prezentat cifra de 2,7 milioane de utilizatori afectați la nivelul UE într-o scrisoare trimisă joi seară, acesta fiind un răspuns la o solicitare formulată de Vera Jourova, comisarul european pentru Justiție, Consumatori și Egalitate de Gen, informează publicația EUObserver.
În scrisoare, compania americană Facebook a prezentat măsurile pentru îmbunătățirea siguranței datelor.
„Vom analiza scrisoarea detaliat, dar deja este clar că vor fi necesare discuții suplimentare cu Facebook pe tema modificărilor care vor fi implementate, mai ales în contextul noilor reglementări europene privind protecția datelor personale și pe fondul tematicii referitoare la procesul democratic”, a precizat purtătorul de cuvânt al Comisiei Europene.
Datele a 87 de milioane de utilizatori Facebook, majoritatea din Statele Unite, probabil au fost accesate ilegal de compania de consultanță britanică Cambridge Analytica, a anunțat miercuri rețeaua de socializare online.
O firmă specializată în analizarea datelor online implicată în campania președintelui SUA Donald Trump și în cea pro-Brexit a exploatat în scop electoral datele de pe Facebook a zeci de milioane de cetățeni americani în ceea un membru al echipei lui Steve Bannon a numit drept „război psihologic”. Un activist pentru transparență, Christopher Wylie, a dezvăluit pentru publicațiile The New York Times și Observer că firma Cambridge Analytica, deținută de miliardarul specializat în tranzacții speculative Robert Mercer și condusă la acea vreme de Steve Bannon, a participat la campania electorală a lui Donald Trump folosind fraudulos profilurile Facebook a milioane de alegători americani pentru a construi un puternic program software în scopul anticipării și influențării preferințelor electorale. Aceeași companie de analize a fost implicată în campania pentru ieșirea Marii Britanii din Uniunea Europeană (Brexit). Steve Bannon a devenit în august 2017 director al echipei de campanie a lui Donald Trump.
Firma Cambridge Analytica a utilizat date sustrase în 2014 din conturile Facebook pentru a stabili profilurile alegătorilor americani și a le trimite reclame politice personalizate. Christopher Wylie, care a colaborat cu un profesor de la Universitatea Cambridge pentru obținerea datelor, a declarat pentru publicația Observer: „Am exploatat platforma de socializare online Facebook pentru a obține milioane de profiluri ale alegătorilor. (…) Aceasta a fost baza pe care a fost construită compania”. Documente obținute de publicația Observer și confrmate de Facebook relevă că, până la sfârșitul anului 2015, compania Cambridge Analytica colecta date online la un nivel fără precedent. Facebook nu avertizase încă utilizatorii și luase doar măsuri limitate pentru securizarea datelor a peste 50 de milioane de persoane. Potrivit cotidianului The New York Times, copii ale datelor sustrase de firma Cambridge Analytica încă sunt online. Informațiile au fost colectate printr-o aplicație numită „thisisyourdigitallife”, creată de profesorul Aleksandr Kogan în mod independent de activitatea sa de la Universitatea Cambridge. Prin intermediul companiei sale, Global Science Research (GSR), în colaborare cu firma Cambridge Analytica, sute de mii de utilizatori Facebook au fost plătiți să facă teste de personalitate sub pretextul folosirii datelor pentru studii academice. Însă aplicația colecta și datele din listele de „prieteni” ale celor care au acceptat testele, astfel că au fost obținute profilurile a zeci de milioane de persoane.
Potrivit cotidianului The Guardian, Christopher Wylie a vorbit despre ceea ce a numit „instrumentul de război psihologic al lui Steve Bannon”. El a explicat că Steve Bannon și Robert Mercer au avut ideea de a utiliza printr-o metodologie militară megadate și rețele de socializare online pentru „operațiuni informaționale” asupra electoratului din Statele Unite. Christopher Wylie a contribuit cu idei și s-a ocupat de aplicarea proiectului, înainte de a deveni, în primăvara anului 2017, denunțătorul acestuia.
Compania Facebook a decis suspendarea conturilor firmei Cambridge Analytica, al lui Christopher Wylie și Aleksandr Kogan, un profesor ruso-american. „Este vorba despre o înșelătorie. Vom lua toate măsurile necesare pentru ștergerea datelor sustrase, vom iniția acțiuni judiciare contra autorilor activităților ilegale”, a declarat Paul Grewal, vicepreședintele Facebook.
Firma Cambridge Analytica este investigată în Marea Britanie de Parlament și de autoritățile de reglementare sub acuzația unor activități ilegale în campania privind referendumul pe tema apartenenței țării la Uniunea Europeană.