Oficialii panamezi încearcă să convingă marile companii să tranziteze Canalul Panama, după experiența neplăcută de anul trecut, atunci când din cauza secetei, multe nave nu au putut traversa calea navigabilă.
Canalul are o istorie care se întinde pe mai mult de un secol în care a funcționat neîntrerupt, până anul trecut, atunci când nivelul apei a scăzut din cauza secetei record. Coroborat cu problemele din Marea Roșie, transportul internațional de mărfuri a fost grav afectat. Întreruperile în lanțul de aprovizionare au costat firmele milioane de dolari, mai ales că unele au fost nevoite să se întoarcă în porturile din care au plecat sau să utilizeze rute mai lungi pentru a livra mărfurile la destinație.
Comparativ cu vârful înregistrat în urmă cu doi ani, atunci când traversau 129 de transportoare încărcate cu GNL (gaz natural lichefiat), raportat la aceeași perioadă, doar 13 nave cisternă au tranzitat canalul. Aproximativ 5% din comerțul maritim global trece prin această cale navigabilă din America Centrală.
„Canalul Panama continuă să fie o rută valoroasă, însă dacă autoritățile nu se ocupă corect de administrarea sa, va fi costisitor de întreținut atunci când este mai mult nefuncțional”, apreciază analiștii.
Noul guvern din Panama a promis că va găsi o soluție pentru a rezolva criza apei, pentru ca navele să poată trece în siguranță prin ecluze. Însă soluția de a lega răul Rio Indio de canal nu este pe placul activiștilor de mediu, care acuză faptul că o astfel de măsură va deregla complet ecosistemul și va afecta comunitățile locale care utilizează cursul de apă în activitățile lor, notează Financial Times.