Cele patru mari sindicate din transportul feroviar au anunțat că vor face grevă câte două zile pe săptămână. 34% din personalul total al SNCF nu lucrează, iar 77% dintre mecanicii de locomotivă participă la proteste.
Pentru ziua de marți, doar unul din opt trenuri de mare viteză (TGV) efectuează curse, iar unul din cinci rute regionale sunt funcționale.
Prin urmare, traficul în Paris a fost grav afectat, iar serviciile de transport în comun au fost supraglomerate. Conform unei aplicații care monitorizează situația traficului rutier, au fost înregistrate ambuteiaje pe o distanță de aproximativ 420 de kilometri în zona metropolitană.
Serviciile internaționale de transport sunt, de asemenea, afectate de această grevă. Doar 75% dintre trenurile companiei Eurostar sunt în circulație: rutele către Belgia, Olanda și Germania sunt aproape complet funcționale, dar serviciile către Spania, Elveția și Italia au fost anulate.
Și sindicatele din transportul aerian protestează în aceste zile, cerând o majorare salarială de cel puțin 6%. Compania Air France operează la 75% din capacitate pentru a patra zi la rând.
Anul trecut, președintele francez Emmanuel Macron a semnat cinci decrete privind reformarea legislației muncii în Franța. Noile norme prevăd stabilirea unor limite privind plățile compensatorii oferite în cazul concedierilor incorecte. Totodată, companiile primesc o libertate mai mare să angajeze și să concedieze, precum și să stabilească anumite condiții de lucru.
Ca răspuns la protestele sindicatelor, Macron a spus că „Franța era singura economie mare din UE care nu a combătut șomajul în masă timp de peste trei decenii”, adăugând că principalele victime au fost persoanele tinere și cele fără pregătire superioară.
Ministrul francez al Transporturilor, Elisabeth Borne, a precizat că sindicatele ar trebui să vină la masa negocierilor, în loc să creeze haos în traficul rutier.
„Unii dintre sindicaliști încearcă în mod cert să transforme această situație într-o chestiune politică. Guvernul își menține poziția fermă. Călătorii nu înțeleg motivele pentru această grevă. Nimeni nu poate înțelege cum la jumătatea perioadei de consultări, sindicatele refuză să discute și dezlănțuie o grevă de lungă durată”, a spus Borne.
Potrivit evaluărilor guvernului francez, compania feroviară de stat SNCF înregistrează pierderi în valoare de 3 miliarde de euro pe an.