Sistemele de identificare a dezinformării electorale ale TikTok, Facebook și YouTube, puse la încercare de o organizație non-profit
În septembrie, cercetătorii de la organizația nonprofit Global Witness au testat sistemele de moderare a reclamelor politice ale TikTok, Facebook și YouTube, trimițând reclame care conțineau dezinformare electorală.
Exemplele au inclus reclame care avertizau în mod fals că cetățenii trebuie să treacă un test de limba engleză pentru a vota; susțineau că Donald Trump nu este eligibil pentru a candida la președinție din cauza condamnărilor sale; și cerând o repetare a atacului din 6 ianuarie 2021 asupra Capitoliului SUA, scrie Washington Post.
Deși regulile pentru publicitatea politică diferă de la o platformă la alta, reclamele au fost concepute pentru a încălca politicile tuturor celor trei platforme, au spus cercetătorii.
Cercetătorii Global Witness au trimis aceleași opt reclame către fiecare platformă. Ei nu le-au declarat ca fiind reclame politice și nici nu au fost supuși vreunui proces de verificare a identității.
Pentru a imita modul în care persoanele rău intenționate încearcă să evite detectarea, au mascat ușor unele dintre cuvintele cheie din reclame înlocuind anumite litere cu numere și simboluri. Dacă platformele au aprobat vreuna dintre reclame, cercetătorii le-au șters înainte ca acestea să fie publicate, astfel încât dezinformarea să nu ajungă la utilizatorii reali.
TikTok, cele mai proaste rezultate la teste
Dintre cele opt reclame, TikTok a respins doar patru, în ciuda unei politici în vigoare din 2019 care interzice publicitatea politică pe platformă. TikTok a respins doar acele materiale care menționau un candidat pe nume, în timp ce le-a aprobat pe restul.
„Am fost destul de surprinși să vedem că TikTok se descurcă atât de prost”, a spus Ava Lee, șeful campaniei Global Witness pentru amenințări digitale, adăugând că reclamele aprobate erau „destul de serioase”. Raportul a notat că „în viața reală, dezinformarea este rareori atât de clară ca cea din reclamele acestea”.
Solicitat să comenteze, purtătorul de cuvânt al TikTok, Ben Rathe, a declarat:
„Patru reclame au fost aprobate incorect în prima etapă de moderare, dar nu au rulat pe platforma noastră. Nu permitem publicitatea politică și vom continua să aplicăm această politică în mod continuu”.
Într-un test similar realizat de Global Witness și Cybersecurity for Democracy înainte de alegerile de la jumătatea mandatului din SUA din 2022, cercetătorii au descoperit că TikTok aprobase 90% din reclamele care conțineau dezinformare electorală.
Anul acesta, platforma a aprobat pentru publicare anunțuri politice înșelătoare în Irlanda, înainte de alegerile pentru Uniunea Europeană.
În septembrie, NBC News a identificat 52 de reclame cu tematică politică care rulau pe TikTok, încălcând politicile sale.
Facebook a aprobat doar una dintre cele opt reclame din testul Global Witness – una care susținea că doar persoanele cu permis de conducere valabil pot vota.
„Deși acest test a fost pe scară foarte mica și, prin urmare, nu reflectă modul în care ne aplicăm politicile la scară largă, evaluăm și îmbunătățim continuu eforturile noastre de aplicare”, a declarat purtătorul de cuvânt al Meta, Corey Chambliss.
„Protejarea alegerilor din 2024 este una dintre prioritățile noastre principale, cu aproximativ 40.000 de oameni la nivel global care lucrează la siguranță și securitate și peste 20 de miliarde de dolari investiți în aceste domenii din 2016.”
YouTube nu a aprobat niciuna dintre reclame. A respins patru dintre cele opt și i-a notificat pe cercetători că contul lor a fost întrerupt până când au furnizat o dovadă suplimentară a identității lor.
Pentru că cercetătorii au refuzat să facă acest lucru, celelalte patru reclame nu au fost niciodată trecute în revistă.
Global Witness a remarcat că nu este clar dacă vreuna dintre ele ar fi putut fi aprobată dacă cercetătorii ar fi furnizat un act de identitate.
Foto: Profimedia
CITIȚI ȘI: