Sora emirului din Qatar, desemnată cea mai influentă persoană din universul artei contemporane. Pe ce a cheltuit peste 1 miliard de dolri
Al-Mayassa bint Hamad bin Khalifa Al-Thani, sora emirului din Qatar, a fost desemnată cea mai influentă persoană din universul artei contemporane pe anul 2013, într-un top publicat joi de revista londoneză Art Review, informează AFP.
Potrivit acestei publicații, sora șeicului Tamim Ben Hamad Al-Thani a cheltuit, în calitate de director al Autorității muzeelor din Qatar (QMA), aproximativ 1 miliard de dolari în ultimul an pe piața de artă.
Această sumă este de 30 de ori mai mare decât totalul investițiilor făcute de celebrul muzeu MoMA din New York și de 175 de ori mai mare decât cele făcute de Tate Modern din Londra anul trecut, a subliniat Art Review.
QMA, care dorește să facă din bogatul emirat din zona Golfului Persic un centru artistic major, a făcut senzație în 2012, când a cumpărat tabloul „Les Joueurs de cartes”, de Paul Cézanne, cu prețul record de 250 milioane de dolari.
Acest organism, care administrează mai multe muzee din Qatar, a finanțat, de asemenea, anul trecut, cea mai recentă expoziție a artistului britanic Damien Hirst la muzeul Tate Modern, care a atras 463.087 de vizitatori, înainte de a fi vernisată și la Doha.
Ocupând locul al 90-lea în 2011 și locul al 11-lea în 2012 în Topul 100 întocmit de Art Review, Sheikha Al-Mayassa bint Hamad bin Khalifa Al-Thani a realizat astfel un salt spectaculos în clasament, ajungând pe prima poziție, depășindu-l pe germanul David Zwirner, proprietar al unei galerii de artă.
Deși a premiat-o pe sora emirului, revista Art Review nu a ratat ocazia de a critica acest stat, pe care îl consideră „un regim autoritar”, care „nu a devenit un stat liberal” și „este departe de autoriza ceea ce seamănă cu o democrație”.
„În această vară, de exemplu, trei statui din Grecia Antică, reprezentând nuduri, care trebuiau să fie expuse la Doha, au fost înapoiate Atenei”, reamintește publicația britanică, care constată că lumea artei nu pare să fie preocupată de acest aspect.
Potrivit Art Review, lumea artei încearcă mai ales „să strângă cât mai mult grâu atât timp cât soarele strălucește”, fiind conștientă de faptul că febra cumpărăturilor de artă din Qatar se va stinge într-o bună zi și va lăsa „un gol uriaș pe piață”.