Prima pagină » Știri externe » Țara din Balcani care riscă să intre în faliment din cauza unei autostrăzi finanțate cu bani împrumutați de la China. Autoritățile cer ajutorul UE

Țara din Balcani care riscă să intre în faliment din cauza unei autostrăzi finanțate cu bani împrumutați de la China. Autoritățile cer ajutorul UE

Țara din Balcani care riscă să intre în faliment din cauza unei autostrăzi finanțate cu bani împrumutați de la China. Autoritățile cer ajutorul UE
Țara din Balcani care riscă să intre în faliment din cauza unei autostrăzi finanțate cu bani împrumutați de la China. Autoritățile cer ajutorul UE. Sursa foto: Shutterstock

Autoritățile din Muntenegru au pornit un proiect de anvergură privind construirea unei autostrăzi de 130 de kilometri care să lege portul Bar de granița cu Serbia, folosind bani împrumutați de la China.

Doar că împrumutul pare să se fi transformat într-un veritabil bumerang, în contextul în care în șase ani s-au construit doar 41 de kilometri de șosea de mare viteză, iar banca chineză își cere acum banii înapoi, informează HotNews, care citează La Repubblica.

Primii 41 de kilometri includ 20 de poduri și 16 tuneluri prin munte, iar fiecare kilometru din acest tronson a costat 20 de milioane de euro. Astfel, această secțiune a costat aproape un miliard de euro, bani de care autoritățile din Muntenegru nu par să dispună pentru a achita împrumutul.

Podgorița și-ar putea plăti datoria către China cu… teritorii

Dacă nu va avea de unde să achite împrumutul, micul stat balcanic riscă să fie nevoit chiar să cedeze unele teritorii în schimbul uriașei sume. Un episod similar s-a petrecut în 2013, când Tadjikistanul a acceptat să cedeze unele teritorii pentru a-și stinge datoriile către Beijing.

De altfel, China este puternic criticată în ultimii ani pentru că le-ar fi întins „o capcană a datoriilor” acelor state cărora le-a oferit proiecte de infrastructură.

În 2015, Guvernul din Muntenegru semna un contract cu compania chineză China Road and Bridge Corporation privind construcţia autostrăzii.

Dar cum autoritățile din Muntenegru nu deţineau suma cerută de chinezi (în jur de 2,7 miliarde dolari, n. red.), o bancă de stat din Beijing, China Exim Bank, a acordat imediat un împrumut de 1 miliard de dolari pentru primul tronson, de 41 de kilometri.

Suma datorată este foarte mare și pentru statele europene cu economii foarte mari, dar pentru Muntenegru, situația este critică, pentru că miliardul împrumutat de la China reprezintă 19% din PIB.

Iar Podgorița ar trebui să înceapă să returneze banii anul acesta.

Muntenegru cere ajutorul Uniunii Europene

Într-un interviu acordat Financial Times la finalul lunii martie, vicepremierul Dritan Abazovic a declarat că instituțiile Uniunii Europene ar trebui să sprijine Muntenegru pentru a combate „influențele străine nocive”.

Acesta spunea că un astfel de ajutor ar fi la îndemâna Uniunii Europene și ar fi în folosul Blocului comunitar pentru a limita expansiunea economică a Chinei în Balcanii de Vest.

Ministrul de Finanțe, Milojko Spajic, asigură că țara sa poate să achite această datorie și fără ajutor european.

„Finanţele publice ale Muntenegrului sunt stabile şi ţara poate să îşi finanţeze datoriile şi obligaţiile către partenerii internaţionali”, a precizat Spajic, citat de AFP și Agerpres.

Acesta a dat asigurări că mica ţară cu o populaţie de 600.000 de locuitori, şi care avea anul trecut o datorie externă în valoare de 4,33 miliarde euro, sau 103% din Produsul Intern Brut, este capabilă să ramburseze împrumutul luat de la China începând din luna iulie şi pe o perioadă de 14 ani.

De-a lungul timpului, statul chinez a cumpărat obiective de infrastructură de proporții, precum portul Pireu din Grecia sau companii din Portugalia, profitând de criza economică. Mai mult, a finanțat și proiecte ample de infrastructură în Balcani.

Uniunea Europeană vrea să restricționeze accesul pe piața europeană a companiilor străine care primesc subvenții guvernamentale, măsură care ar urma să afecteze în principal firmele chineze.

Autor
Daniel Matei a absolvit Facultatea de Jurnalism din București, iar de-a lungul ultimilor zece ani a lucrat pentru mai multe publicații online din România. El s-a alăturat echipei GÂNDUL.RO în ... vezi toate articolele

Citește și