Spania va interzice zborurile pe distanțe scurte ca parte a planului său de reducere a emisiilor de carbon. Astfel, călătoriile care se pot efectua cu trenul în mai puțin de două ore și jumătate nu vor mai putea fi făcute cu avionul.
Zborurile pentru care există o alternativă feroviară care durează mai puțin de două ore și jumătate nu vor mai fi permise, „cu excepția cazurilor de conectare cu aeroporturi-centru care fac legătura cu rutele internaționale”.
Restricția face parte dintr-un acord încheiat în Congres de către guvernul de coaliție al Spaniei. Țara ia în considerare o interdicție încă din 2021 ca parte a planului său de acțiune climatică pentru 2050. Aceasta vine după ce guvernul francez a interzis oficial zborurile interne pentru călătorii care pot fi efectuate în mai puțin de două ore și jumătate cu trenul, în mai 2023, potrivit EuroNews.
Textul convenit de cele două partide politice – PSOE și Sumar – caută, de asemenea, să analizeze impactul potențial al restricționării utilizării avioanelor private și o directivă a Uniunii Europene privind impozitarea produselor energetice, inclusiv kerosenul, care este folosit ca și combustibil de aviație.
Inițial, propunerea preliminară a liderului Sumar, Yolanda Díaz, includea eliminarea zborurilor pe distanțe scurte cu alternative feroviare de mai puțin de patru ore, dar acest lucru a fost acum redus la două ore și jumătate.
Propunerea preliminară ar fi „salvat” inițial până la 300.000 de tone de CO2 și 50.000 de zboruri pe an, potrivit unui studiu realizat anul trecut de Ecologistas en Acción. Coaliția de grupuri ecologiste a declarat că 11 rute aeriene ar putea fi înlocuite cu călătorii cu trenul de până la patru ore, reducând emisiile de CO2 ale Spaniei cu aproape 10%.
Raportul s-a axat în principal pe zborurile către și dinspre Madrid – multe dintre acestea fiind puțin probabil să fie incluse în interdicția actuală deoarece este un aeroport internațional.
Așa cum s-a întâmplat și în cazul măsurilor introduse în Franța, numărul zborurilor afectate efectiv de măsuri ar putea fi minim.
Nu este încă clar când vor fi introduse măsurile sau care rute vor fi afectate. Interdicția va trebui să treacă prin mai multe etape suplimentare de amendamente înainte de a putea fi aprobată de Senat și deveni în cele din urmă lege.