„Uniunea Europeană nu este de acord cu ajungerea la concluzia că nu s-a conformat unei decizii precedente, deși majoritatea subvențiilor contestate de Statele Unite au fost oprite”, precizează Comisia Europeană.
În plus, Executivul de la Bruxelles consideră că OMC ar fi făcut erori în evaluarea efectelor pe care subvențiile acordate Airbus le-ar fi avut asupra activităților rivalului direct, Boeing.
Uniunea Europeană nu a eliminat subvenții care încalcă reguli comerciale destinate grupului aeronautic Airbus SE, a stabilit pe 22 septembrie Organizația Mondială a Comerțului (OMC), într-o decizie care deschide calea impunerii unor sancțiuni de miliarde de dolari împotriva Bruxellesului.
Decizia luată de o comisie specială a OMC reprezintă o lovitură pentru Uniunea Europeană într-o dispută îndelungată cu Statele Unite pe tema subvențiilor guvernamentale acordate celor mai mari producători de avioane din lume – Airbus Group SE și Boeing Co.
Statele Unite anunțaseră că vor solicita sancțiuni în valoare de 10 miliarde de dolari dacă UE nu va remedia finanțările ilegale constatate de OMC în anul 2011 și care ar fi afectat vânzările de avioane și segmentul pe piață al companiei Boeing.
Organizația Mondială a Comerțului (OMC) nu poate obliga țări sau companii să elimine plăți care încalcă reglementări comerciale, dar poate autoriza măsuri de sancționare ca forme de presiune asupra guvernelor. În cazul în care contestația Uniunii Europene va fi respinsă, Statele Unite pot solicita sancțiuni împotriva Bruxellesului pentru practici anticoncurențiale.
Într-un caz separat, OMC anchetează și compania americană Boeing.
„Decizia OMC reprezintă o victorie importantă pentru Statele Unite”, a reacționat în septembrie Michael Froman, reprezentantul american pentru Afaceri comerciale. „Noi am susținut mult timp că menținerea de către UE a subvențiilor destinate industriei aeronautice a generat pierderi de miliarde de dolari pentru companiile americane”, a subliniat Froman.
„Așteptăm ca UE, Germania, Franța, Marea Britanie și Spania – unii dintre cei mai apropiați parteneri comerciali ai noștri – să respecte decizia OMC. Le cerem să oprească imediat subvențiile pentru Airbus”, a insistat Froman.
Compania Airbus SE a reacționat transmițând că decizia OMC confirmă că metoda aplicată de UE în industria aeronautică este acceptabilă conform dreptului comercial internațional. „A fost necesar să facem doar schimbări limitate în politicile și practicile europene pentru a fi în legalitate”, a subliniat Airbus.
„Uniunea Europeană analizează cu atenție raportul de 574 de pagini și a stabilit că unele concluzii sunt nesatisfăcătoare. O victorie importantă pentru UE este că OMC a respins noile acuzații ale SUA conform cărora susținerea pentru modelele Airbus A350 XWB și A380 ar fi ‘subvenții interzise’. De asemenea, comisia OMC a constatat că susținerea pentru alte tipuri de avioane, precum A320, a luat sfârșit”, a transmis Comisia Europeană în septembrie.
OMC a stabilit că Modelul Airbus A350 a beneficiat de subvenții, fără însă a fi unele „interzise”, așa cum susțin Statele Unite.