Un avion grec F-16 s-a prăbușit pe alte aparate de zbor, la o bază militară din Spania. 11 persoane au murit

Publicat: 27 01. 2015, 12:53

Conform unui bilanț furnizat marți dimineață de Ministerul spaniol al Apărării, opt francezi și doi greci au murit luni, în timp ce alte 21 de persoane – 10 francezi și 11 italieni – au fost rănite. Ulterior, unul dintre cei zece francezi răniți, care fusese transferat la spitalul La Paz din Madrid, a decedat în cursul zilei de marți, potrivit purtătorului de cuvânt al Ministerului spaniol al Apărării, Manuel Vazquez.

Dintre ceilalți nouă francezi răniți, cinci se află în continuare „în stare gravă dar stabilă”, trei la spitalul La Paz și doi la spitalul din Albacete, în apropiere de baza militară unde s-a produs accidentul. Ceilalți patru francezi răniți au părăsit spitalul.

Un rănit italian rămâne de asemenea în stare gravă dar stabilă la spitalul din Madrid. „Alți cinci ar urma să părăsească spitalul Hellin din Albacete în următoarele ore”, a afirmat Vasquez. Ceilalți cinci italieni au părăsit deja spitalul.

Acesta este cel mai grav bilanț pentru armata franceză într-o singură zi, după o ambuscadă din 2008 din strâmtoarea Uzbin, în estul Afganistanului, care s-a soldat cu zece morți.

Ministrul francez al Apărării, Jean-Yves Le Drian, era așteptat în cursul zilei la baza din Los Llanos, situată la aproximativ 250 de kilometri sud-est de Madrid, unde s-a produs accidentul. Sosirea omologului său italian, Roberta Pinotti, nu era confirmată marți dimineață.

Șeful Statului Major al Forțelor aeriene franceze, generalul Denis Mercier, a precizat marți pentru postul BFM-TV că doi piloți, un navigator și cinci mecanici au murit luni în acest accident.

„Deplângem moartea a opt aviatori” și rănirea altor șase, dintre care „patru se află în stare gravă”. Răniții au suferit arsuri, unii foarte grave.

Luni seara, premierul spaniol Mariano Rajoy a precizat că nici un cetățean spaniol nu a fost ucis sau rănit în accidentul aviatic.

Piloți de elită

Accidentul s-a produs în cursul antrenamentului în acest centru de formare a piloților de elită de zece naționalități, unde se desfășoară „Training Leadership Programme” (TLP) al NATO, unul dintre programele de antrenament „cele mai reputate și mai exigente din lume”, potrivit unui articol publicat pe site-ul Ministerului francez al Apărării.

Aproximativ 750 de piloți și membri ai personalului de sprijin logistic erau prezenți pentru o sesiune care a început la 19 ianuarie, potrivit unei surse din Ministerul Apărării.

În cadrul acestei sesiuni, ei efectuau manevre comune pentru a fi în măsură să acționeze coordonat în teatrele de operațiuni, depășind dificultățile tehnice, de cultură și limbă.

La ora 15.16, avionul F-16 al Forțelor aeriene elene a decolat și a înregistrat foarte rapid o pierdere de putere, virând ușor la dreapta înainte de a lovi alte avioane de vânătoare. Impactul a declanșat un incendiu puternic și a degajat o coloană de fum negru vizibilă de la mare distanță. Două aparate italiene de tip AMX, două avioane franceze Alfa Jet și un Mirage 2000 francez au fost afectate.

Baza de la Los Llanos găzduiește TLP din 2009. Înființat în 1978, acest exercițiu permite obținerea calificării de „șef de misiune” pentru piloții care participă la operațiuni în cadrul coalițiilor internaționale, cum a fost Harmattan în Libia, în 2011, sau Chammal în Irak, în prezent.

Ancheta în cazul accidentului a început

Un judecător din Valencia efectuează o anchetă, alături de Garda civilă, privind circumstanțele accidentului, în care au murit trei căpitani, un locotenent și patru subofițeri francezi, precum și doi căpitani greci, care au decolat la bordul avionului F-16. Deocamdată nu au fost prezentate detalii despre cel de-al nouălea militar francez decedat.

În paralel, o Comisie de anchetă tehnică privind accidentele aeronavelor militare încearcă să clarifice aspectele tehnice ale accidentului, pentru a determina dacă a fost vorba despre o eroare umană, o defecțiune tehnică sau ambele.

Această comisie formată din experți deja trimiși la fața locului trebuie să adune fragmentele aparatelor, să găsească cutiile negre, să examineze conversațiile cu turnul de control, o anchetă lungă și minuțioasă ca la orice accident aviatic, a precizat o sursă din Ministerul Apărării.

Aparatul F-16, fabricat de Lockheed Martin, este avionul de vânătoare cel mai vândut în lume. El a fost produs în peste 4.500 de exemplare pentru 28 de țări.