Un deputat italian cere efectuarea unei anchete privind decizia companiei aeriene Alitalia de a încredința Carpatair numeroase zboruri pe rute interne, în Italia, și pe rute externe, pe fondul nemulțumirii sindicatelor piloților și însoțitorilor de bord italieni, scrie presa italiană.
Conform Institutului italian de statistică (ISTAT), ponderea de utilizare de către cetățenii italieni a serviciilor companiilor aeriene autohtone a scăzut în intervalul 2007 – 2011 cu 16%, de la 56 la 40%. Practic, mai puțin de jumătate dintre pasagerii care trec prin aeroporturile italiene utilizează servicii ale companiilor aeriene din Peninsulă.
În contextul publicării raportului ISTAT, vocile critice s-au interesat de un acord al companiei Alitalia cu Carpatair, companie aeriană românească.
Potrivit site-ului Romacapitale.net, deputatul italian Francesco Barbato (din cadrul formațiunii Italia Valorilor, de centru) cere o anchetă parlamentară în legătură cu prevederile contractului încheiat între cele două companii aeriene. Deputatul a remarcat că, în fiecare dimineață, avioane ale Carpatair decolează din orașe din România, Republica Moldova și Ucraina, transportând la Timișoara pasageri care apoi continuă călătoria în Italia, Germania și Grecia. Totul ar fi în regulă, dar nemulțumirile apar în contextul în care avioane Carpatair operează și zboruri între Ancona și Roma în numele Alitalia, cu piloți, însoțitori de bord și avioane proprii.
La cererea presei italiene, Alitalia a confirmat că a semnat, în septembrie 2011, un acord de tip „code sharing” („utilizare în comun a codurilor zborurilor”) cu Carpatair. Alitalia a precizat că acordul a fost aprobat de Autoritatea aeronautică italiană (ENAC), iar Carpatair are toate certificatele de siguranță. În plus, Carpatair ar putea opera zboruri în numele Alitalia și pe rutele Pisa-Roma, Alghero-Roma, Parma-Roma și Bolzano-Roma.
„Pare cel puțin absurd ca Alitalia să cedeze unei companii din România zboruri cu aceleași destinații pentru care ceruse condiții speciale, din cauza crizei, costurile fiind suportate de contribuabilii italieni; mulți angajați ai Alitalia, comandanți, însoțitori de bord, sunt disponibilizați”, argumentează Barbato.
Președintele Asociației naționale italiene a piloților comerciali (ANPAC), Giovanni Galiotto, este total nemulțumit de hotărârea Alitalia de a încredința unele zboruri companiei Carpatair, explicând că mii de angajați au fost disponibilizați, inclusiv 550 din cadrul Alitalia.
Pe fondul scandalului, ziarul Corriere della Sera scrie că piloții și sindicaliștii sunt preocupați de siguranța zborurilor operate de Carpatair, notând că au fost înregistrate numeroase incidente cu avioanele companiei din România. Ultimul incident a avut loc, potrivit Corriere della Sera, luni, 7 ianuarie, când zborul AZ1666, pe ruta Pisa – Roma, operat de Carpatair în numele Alitalia, a fost întârziat din cauza unei defecțiuni.