ESI Media a precizat că translația spre digitalizarea publicațiilor va crea „unele redundanțe” în rândul angajaților, dar și 25 de posturi noi în domeniul digital.
Compania a confirmat că va ceda cotidianul online către Johnston Press, după ce tranzacția va fi aprobată de acționarii acestei companii.
„Această hotărâre menține calitatea de la The Independent și permite continuarea investițiilor în conținutul editorial de valoare ce îi atrage pe mulți cititori către platfoma noastră online”, a declarat Evgeny Lebedev, proprietarul cotidianului și al ESI Media.
Ultima versiune print a ziarului The Independent va fi pe piață sâmbătă, 26 martie, în timp ce The Independent on Sunday va publica ultima ediție tipărită pe 20 martie 2016.
Numărul de angajați afectați de această decizie va fi confirmat de ESI Media „după o perioadă de consultații”. „Un număr semnificativ dintre ei se vor muta la Johnston Press, odată ce publicația ce va râmâne doar în mediul virtual va fi vândută”, declară reprezentanți ai ESI Media.
Surse ESI Media au explicat că această hotărâre nu va afecta publicația „London Evening Standard”, deținută tot de companie.
Editorul de la The Independent, Amol Rajan, a scris într-un mesaj pe Twitter că „nu exagerează atunci când spune că este extrem de mândru de cea mai dedicată, prolifică și curajoasă echipă de pe Fleet St.” (zona în care se găsește redacția ziarului în Londra – n. r.)”.
Cotidianul The Independent a fost inaugurat în 1986, dar monitorizările din decembrie 2015 arată că a vândut în medie puțin peste 56.000 de exemplare – un cuantum mult redus în comparație cu ziarele rivale din presa britanică, ce se situează între The Sun, care a vândut 1,8 milioane de copii, și The Guardian, cu 166.000 de exemplare.
Milionarul rus Alexander Lebedev a preluat ziarul a cărui situație economică era precară în 2010, când a cumpărat Independent News for Media pentru suma de 1 liră sterlină. În 2014, fiul lui, Evgheny, a declarat pentru BBC că „The Independent ar putea fi vândut dacă ar oferi cineva un preț potrivit, dar nu mă implic activ în acțiunea de vânzare a publicației”.
Stephen Glover, un co-fondator al The Independent, a declarat că „ziarul se vindea în atât de puține exemplare, încât apariția versiunii tipărite n-ar mai fi avut sens”.
„Cred că, dacă informația este reală, va fi unul dintre primele cazuri de ziare care încetează să apară pe hârtie și își continuă existența în mediul online. Cred că Financial Times și The Guardian vor lua aceeași hotărâre în următorii câțiva ani, iar în 10-15 ani nu vom mai putea cumpăra prea multe ziare tipărite”, a declarat Glover pentru BBC Newsnight înainte ca informația despre desființarea ediției tipărite The Independent să fie confirmată. „Există o întrebare formulată de toți cei din presă, dacă mediul online va putea sau nu susține un număr la fel de mare de jurnaliști ca presa scrisă.”, a adăugat acesta.
Profesorul de jurnalism Brian Cathcart a prezis într-un articol pe site-ul publicației The Guardian că toate ziarele naționale britanice vor renunța la versiunea tipărită.
„Nimeni nu poate spune în ce ordine vor renunța, dar acest lucru se va întâmpla chiar și în cazul celor mai respectabile publicații, chiar în cazul celor mai bine vândute, The Sun sau Mail”, a subliniat Brian Cathcart.