„De fiecare când se vorbește despre percheziții corporale aleatorii, iar cineva spune «acest lucru riscă să fie discriminatoriu», eu prefer să discriminăm, efectiv, pentru a fi eficienți, decât să asistăm ca niște spectatori”, a răspuns Alain Vidalies luni, unei întrebări adresate pe postul Europe1.
„Atunci când vorbim despre controlul bagajelor, se spune «acest lucru riscă să fie discriminatoriu», atunci când vorbim despre apeluri telefonice care sunt rezultatul vigilenței cetățenești se spune «se va întrece limita», este adevărat. Dar tocmai de aceea sunt necesari profesioniști, este treaba militarilor, este treaba polițiștilor, este treaba celor care vor primi apeluri la numărul 3117”, numărul de semnalare a unor situații „anormale” care va fi introdus de la 1 septembrie, a continuat el.
Premierul Valls a anunțat sâmbătă, în urma atentatului dejucat vineri într-un tren Thalys, crearea unui număr național de semnalare a unor situații „anormale” în gări și trenuri și o campanie de promovare a numărului și unor „mesaje care îndeamnă la vigilență” în gări.
„Vom continua să consolidăm măsurile de securitate. Asta înseamnă să fim foare prezenți, cu mijloace umane, militare, de poliție, mai ales în ceea ce numim controlul aleatoriu al bagajelor, care este necesar să fie consolidat”, a anunțat Vidalies.
Subliniind faptul că trenurile transportă de 20 de ori mai mulți călători decât avioanele, Vidalies a respins recurgerea sistematică la porțile de control.
„Acest lucru se poate face în mod precis, punctual, eventual pe anumite trenuri – ceea ce fac, de exemplu, spaniolii. Dar nu există nicio țară în Europa care să fi transpus sistemul (de securitate) din sectorul aerian în cel feroviar”, a subliniat el.
Secretarul de stat de la ministerul francez al Transporturilor a subiniat, de asemenea, că „asta înseamnă că pot veni membri speciali ai personalului, care să vă spună «domnule, deschideți geanta», iar dacă au vreun dubiu (să spună) «nu puteți urca în tren»”.
„Aceste măsuri sunt cele mai eficiente în prezent”, a insistat Vidalies, precizând că aceste măsuri „există deja, le vom consolida împreună cu SNCF (Societatea Națională Franceză de Căi Ferate)”.