Un nucleu al unei Apărări UE înregistrează un succes discret în Olanda. „Este o structură militară unică în Europa”
Un nucleu al unei Apărări UE înregistrează progrese, în mod discret, la o bază aeriană din Olanda, în care militari din Germania, Franța și statele Benelux coordonează mii de misiuni aeriene anual, relatează AFP.
„Small is beautiful” („Ceea ce este mic este frumos”) ar putea fi deviza Comandamentului European pentru Transport Aerian (EACT) cu sediul la baza aeriană de la Eindhoven (sud).
El a fost lansat în 2010 la inițiativa Statelor Majore francez și german, care urmăreau încă de la începutul anilor 2000 să colaboreze mai mult în domeniul transportului aerian. Celor două țări li s-au alăturat ulterior Olanda, Belgia și Luxemburgul.
„EATC este o structură militară unică în Europa. Funcționează pe principiul utilizării în comun în mod permanent”, a declarat comandantul acestuia, generalul francez Pascal Valentin.
Obiectivul Comandamentului este să „maximizeze” utilizarea mijloacelor aeriene de transport militar, în timp ce acestea devin tot mai rare, în contextul „critic” al crizei economice și diminuării bugetelor militare.
De exemplu, dacă un avion german pleacă în Afganistan, EATC acționează astfel încât să plece și să revină plin, transportând militari olandezi sau expedituri franceze. „Este cam ceea ce fac alianțele între companii aeriene civile” de tip Skyteam sau Star Alliance, subliniază locotenent-colonelul german Ralf Gerard.
Această abordare este nouă pentru armatele naționale care, anterior, colaborau acțiune cu acțiune, în funcție de misiuni.
Primatul noțiunii de „suveranitate națională” este, de altfel, principala frână în apariția unei Apărări a UE, un dosar pe care încerca să îl repună în discuție șefii de stat și de Guvern UE joia și vinerea următoare la Bruxelles.
EATC ilustează pragmatismul promovat de țările mai voluntariste. Ministrul francez al Apărării Jean-Yves Le Drian laudă, astfel, inițiative concrete ale câtorva țări, ci nu la nivelul ansamblului celor 28 state membre UE. Este vorba, în opinia sa, despre propunerea unor „cărămizi care vor contribui la crearea casei” Apărării europene, evitând discuțiile interminabile cu privire la oportunitatea acesteia.
– Către Afganistan sau Mali
De fapt, structura EATC se dorește extrem de flexibilă. Cele cinci țări membre îi deleagă controlul operațional (OPCON) al avioanelor pe care le plasează sub comanda acestuia. Însă ele păstrează dreptul de a le retrage temporar, pentru a le utiliza în cadrul unor misiuni naționale.
„Păstrând controlul asupra activelor lor, țările nu se simt prizonierele EATC. Este unul dintre motivele succesului de care se bucură”, afirmă generalul Valentin.
La Eindhoven, cei 170 de militari din cadrul EATC gestionează de la distanță o flotă diversificată de câteva zeci de avioane staționate în țările lor de origine. Flota cuprinde avioane de transport tactic de tip Hercules C-130, Transall sau Casa, dar și strategice, de tip Airbus A-330 și A-340.
Aceste avioane au efectuat 7.682 de misiuni în 2012, transportând trupe și materiale în Afganistan, în Republica Democratică Congo pentru misiunea ONU sau în largul coastelor Libiei, în cursul unor intervenții internaționale. De la începutul anului, peste 200 de misiuni au fost efectuate către Mali, în cadrul operațiunii franceze Serval, ceea ce a permis Franței să economisească echivalentul a dou-trei zboruri cu Transall pe zi.
„Provocarea noastră este să răspundem creșterii cererii în contextul diminuării și îmbătrânirii flotei”, afirmă generalul Valentin. EATC așteaptă, astfel, cu nerăbdare, apariția prevăzută în 2014, după ani de întârziere, a avionului de tip Airbus A-400M, un avion polivalent de nouă generație, capabil să transporte până la 37 de tone la o distanță de 3.300 de kilometri.
Altă prioritate a EATC este acoperirea lacunei care-i afectează pe europeni în domeniul avioanelor de alimentare în zbor. Comandamentul a fost însărcinat să propună proiecte cu privire la acest tip de avioane „foarte scumpe, dar de care țările au nevoie”, potrivit comandantului.
Până atunci, EATC va continua să crească, odată cu o viitoare aderare a Spaniei, care ar putea fi urmată de Italia, Marea Britanie și Polonia.