Un sfert din managerii din America de Nord acordă bonusuri pentru incompetență
Aproape 25% din managerii din America de Nord acordă prime angajaților cu rezultate slabe, care nu-și ating obiectivele, întrucât în multe cazuri șefilor le este greu să le explice acestora că sunt excluși de la prime, arată un studiu citat de MarketWatch.
În plus, 18% din managerii nord-americani nu reușesc să stabilească criterii clare pentru acordarea bonusurilor, arată un studiu realizat pe baza unui sondaj de firma de consultanță pentru resurse umane Towers Watson.
„Este ușor pentru un manager să spună «Ai avut un an grozav», dar este dificil să poarte discuțiile despre neacordarea bonusurilor”, a declarat Laura Sejen, de la Towers Watson.
Practica de a răsplăti egal angajații ar putea avea impact negativ asupra afacerilor. Companiile care folosesc acest sistem se dezvoltă mai lent, câștigă mai puțin și au o valoare mai redusă la listarea pe bursă, afirmă Nicholas Bloom, profesor de economie la Universitatea Stanford.
„Pe scurt, își risipesc profiturile pentru că nu sunt administrate bine”, a spus Bloom.
Criteriile prea dure de performanță pentru acordarea de bonusuri pot avea un impact negativ asupra conducerii și moralului angajților, însă plata de prime celor care nu le merită nu este, de asemena indicată.
„Este o mare palmă peste fața angajaților care muncesc mult pentru a asigura succesul afacerii. Aceștia se vor întreba: «De ce să muncesc din greu dacă pot să pierd vremea și să primesc și bonus?»”, afirmă Tim Sackett, președinte al HRU Technical Resources, firmă de servicii pentru angajatorii din IT și inginerie.
Bonusurile ar putea avea un impact mai redus decât se crede în privința stimulării productivității. Astfel, mai puțin de 50% din angajații participanți la sondaj au afirmat că există o legătură clară între bonusuri și eficiența la locul de muncă. De asemenea, potrivit unor studii, angajații cu rezultate bune au o probabilitate de 2,5 ori mai redusă de a părăsi compania pentru o majorare de salariu decât cei care nu îndeplinesc obiectivele, a declarat Michael Crom, vicepreședinte la Dale Carnegie Training.
Relația cu șeful direct, mândria de a face parte din companie și încrederea în conducere pot fi la fel sau chiar mai importante decât banii, a spus el.