Un vehicul spațial s-a dezintegrat în aer, deasupra Oceanului Pacific
This browser does not support the video element.
„Vehiculul Progress M-27M a încetat să mai existe la 05.05, ora Moscovei, pe 8 mai 2015. Intrarea sa în atmosferă s-a făcut (…) deasupra părții centrale a Oceanului Pacific”, a precizat Roscosmos într-un comunicat de presă. Aproape toate vehiculele spațiale de acest tip se dezintegrează în atmosferă sau cad în oceane.
Operatorii de zbor din Rusia au pierdut controlul asupra vehiculului Progress M-27M la câteva ore după lansarea acestuia, cu ajutorul unei rachete Soyuz, în urmă cu o săptămână. Vehiculul ar fi trebuit să se conecteze pe 28 aprilie la Stația Spațială Internațională (ISS), pe care urma să o aprovizioneze, însă a eșuat în această misiune. Rusia lansează în fiecare an trei sau patru vehicule spațiale de tip cargo cu scopul de aproviziona Stația Spațială Internațională.
Distrugerea acestui vehicul cargo, care a costat aproape o jumătate de miliard de euro, reprezintă o nouă lovitură foarte dură pentru sectorul spațial rusesc, un domeniu strategic aflat colimatorul politicienilor din această țară din cauza eșecurilor înregistrate în ultimii ani. Eșecul acestei misiuni nu pune însă în pericol echipajul de pe ISS, care dispune de rezerve de hrană și oxigen pentru mai multe luni. O capsulă spațială Dragon, construită de compania americană SpaceX cu rolul de a aproviziona ISS, va fi lansată cel mai devreme pe 19 iunie.
O comisie de anchetă a fost însărcinată să stabilească circumstanțele acestui incident, care pare să se fi produs în momentul separării vehiculului de racheta purtătoare, a anunțat vicepreședintele Roscosmos, Aleksandr Ivanov. Rezultatele acestei anchete vor fi prezentate în mod public înainte de 13 mai, precizează Roscosmos.
Agențiile de presă ruse, citând surse din interiorul industriei aerospațiale rusești, au anunțat deja că următoarea misiune spațială care ar trebui să trimită cosmonauți la bordul ISS, programată să decoleze pe 26 mai de pe cosmodromul Baikonur din Kazahstan, ar putea fi amânată cu două săptămâni din cauza problemelor tehnice cu care s-a confruntat vehiculului din gama Progress.
Roscosmos nu a confirmat aceste informații, dar o conferință de presă prevăzută pentru vineri, la care urmau să participe cei trei membri ai echipajului din acea misiune – un american, un rus și un japonez – a fost anulată.
Actualul echipaj de la bordul Stației Spațiale Internaționale este alcătuit din americanii Terry Virts și Scott Kelly, rușii Anton Șkaplerov, Ghenadi Padalka și Mihail Kornienko și italianca Samantha Cristoforetti.
Vehiculele spațiale rusești Progress sunt capsule robotizate de unică folosință, fiind considerate un fel de „cai de povară” în rândul vehiculelor folosite pentru alimentarea ISS. Aceste vehicule au fost folosite în mod curent pentru transportul de materiale spre avanpostul orbital încă din anul 2000, când primele echipaje umane au ajuns la bordul ISS, și au o istorie de succes. În august 2011, o defecțiune din timpul lansării a dus la prăbușirea vehiculului Progress 44.
Vehiculele Progress sunt echipate cu un sistem automat de navigare, Kurs, care le permite conectarea automată la ISS. Un sistem secundar, de rezervă, numit Telerobotically Operated Rendezvous Unit, le permite cosmonauților de la bordul ISS să preia controlul manual de la distanță, în cazul în care apar probleme cu sistemul Kurs.
Vehiculele spațiale Progress au un aspect similar cu cel al capsulelor spațiale Soyuz, fiind alcătuite din trei module, utilizate pentru transportul spre și dinspre ISS al echipajelor umane. În locul unei capsule pentru transportul echipajului uman, vehiculele Progress includ un modul umplut cu combustibil care este utilizat de ISS pentru menținerea pe orbita corectă.
Aceste vehicule rusești sunt parte a unei flote spațiale robotizate care livrează în mod regulat materiale către ISS. Vehicule automatizate din Japonia și Europa sunt folosite de asemenea pentru misiuni de alimentare a Stației Spațiale, dar și vehicule comerciale construite de companiile americane SpaceX și Orbital Sciences Corp., care efectuează misiuni pentru NASA.
Cea mai recentă misiune de alimentare a ISS a fost efectuată de capsula fără echipaj uman Dragon, a companiei americane SpaceX, care a fost lansată pe 14 aprilie și s-a conectat la ISS pe 17 aprilie.
ISS este un proiect spațial în valoare de 100 de miliarde de dolari, finanțat în principal de Statele Unite ale Americii și la realizarea căruia participă 16 țări. Stația este ocupată în permanență, din noiembrie 2000, de echipaje comune.
ISS se află pe orbita terestră la o altitudine de 400 de kilometri, efectuând o rotație completă în jurul Terrei la fiecare 90 de minute, navigând cu viteza medie de 28.000 de kilometri/ oră. Cântărind peste 408 tone, ISS oferă un spațiu locuibil echivalent celui dintr-un avion Boeing 747.