„Directorul Comitetului Național pentru Securitatea Transporturilor (KNKT) m-a informat că la ora (locală) 7.11 (2.11, ora României), am scos la suprafață o parte a cutiilor negre, pe care le numim înregistrator de date de zbor”, a declarat pentru presă Bambang Soelistyo, directorul Agenției pentru căutare și salvare.
„Încercăm în continuare să găsim înregistratorul de zbor” cu ultimele comunicații ale piloților, a adăugat el.
Scafandrii au localizat cutiile negre duminică, în Marea Java, la o adâncime de aproximativ 30 de metri, sub fragmente din fuzelajul avionului. Condiții meteorologice nefavorabile au încetinit operațiunile.
Cutiile negre – sau înregistratoare de zbor – sunt indispensabile pentru a se stabili circumstanțele exacte ale dramei. Un înregistrator conține conversațiile din carlingă, între piloți și cu controlul aerian, iar al doilea conține parametri ai avionului ca viteză, altitudine.
La puțin timp după decolarea avionului din orașul indonezian Surabaya către Singapore, pe 28 decembrie, pilotul a cerut să i se permită să ia altitudine, pentru a evita nori foarte amenințători, dar nu a primit undă verde de la controlul aerian, din cauza traficului prea important în acest sector foarte frecventat. Contactul între aeronavă și controlul aerian a fost pierdut la puțin timp după aceea.
Între cele 162 de persoane de la bord se aflau 155 de indonezieni, copilotul francez Rémi Plesel, un britanic, trei sud-coreeni, un malaysian și un cetățean din Singapore.
Numai 48 de cadavre au fost recuperate până în prezent. Nu au existat suspraviețuitori.
Agenția de meteorologie indoneziană a anunțat într-un raport preliminar publicat pe site că vremea a fost „factorul declanșator” al accidentului. Gheața ar putea să fi provocat prăbușirea avionului, confruntat cu nori cu temperaturi de minus 80 până la minus 85 de grade Celsius.
Însă unii experți au afirmat că se îndoiesc de ipoteză, apreciind că informațiile disponibile sunt insuficiente pentru a stabili cu preciezie cauzele catastrofei și că pentru aceasta este necesar să se aștepte analiza informațiilor conținute de cutiile negre.
Filialei AirAsia Indonesia a companiei malaysiene AirAsia i s-a interzis să utilizeze culoarul de zbor Surabaya-Singapore până la finalizarea anchetei cu privire la catastrofa aeriană, după ce l-a folosit fără autorizație în ziua zborului, potrivit autorităților indoneziene.